Menu
2023 ble nok et krevende år for mediebransjen i Norge. Foto: Ali Zare / NTB

Dårligere lønnsomhet for norske medier – verst for lokalradioene

66 av 108 lokalradioer gikk i 2023 med driftsunderskudd. Også for mediebransjen samlet ble 2023 nok et krevende år, ifølge tall fra Medietilsynet.

Av NTB | 24.10.2024 08:39:22

Økonomi og næringsliv: Lønnsomheten i norske mediebedrifter var på samme lave nivå i 2023 som i 2022, da den var på sitt svakeste siden finanskrisen, viser Medietilsynets rapport «Norsk medieøkonomi 2019–2023».

Økt inflasjon og høyere renter har både gjort det dyrere å produsere medieprodukt og redusert kjøpekraften til befolkningen.

­– Norske medier er inne i en mer usikker tid etter noen gode økonomiske år. For bransjen som helhet tyder fjoråret på at den svake utviklingen fra 2022 fortsetter, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Aller tøffest er det å drive lokalradio og tilsynet mener det er viktig med en diskusjon rundt drifts- og finansieringsgrunnlaget for denne delen av bransjen.

Målt etter lønnsomheten ble 2023 et av de svakeste årene for norske aviser siden finanskrisen. Samlet økte likevel driftsresultatet med 69 millioner kroner fra 2022, og driftsmarginen gikk opp med 0,5 prosentpoeng til 5,9 prosent i 2023.

– Lønnsomheten til avisene er dermed fortsatt under press, sier Velsand.

Medietilsynet publiserte en egen rapport om avisøkonomien tidligere i år. Innholdet fra den rapporten er en integrert del av rapporten om den samlede økonomien til mediebransjen som Medietilsynet publiserer i dag.

(©NTB)

Flere nyheter: