Menu
I regjeringens forslag til statsbudsjettet for 2025 ligger det et kutt i en avgift for fossilbiler. Samtidig tas det ingen nye grep for elbilmarkedet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Regjeringen vil kutte avgift for fossilbiler – men tar ingen elbilgrep

Elbil-aktører refser regjeringen for ikke å ta grep for å sikre vekst i elbilmarkedet, men heller prioritere kutt i en avgift for fossilbiler i statsbudsjettet.

Av NTB | 07.10.2024 13:21:37

Økonomi og næringsliv: Norges største bilimportør Harald A. Møller AS mener forslagene til regjeringen legger til rette for et comeback for fossilbiler.

– Vi gjorde Volkswagen personbil til et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar i år, med tro på at også regjeringen sto ved 2025-målet. Nå er budsjettforhandlingene og SV siste mulighet til å nå elbilmålet, samtidig som vi tvinges til å vurdere å gjenoppta salget av Volkswagens personbiler med forbrenningsmotor, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Regjeringen foreslår å fryse både momsgrensen og engangsavgift på elbiler, altså tar de ingen nye grep for å sikre vekst i elbilmarkedet. Samtidig vil de kutte i trafikkforsikringsavgiften for fossile biler.

Han synes det ser ut som at regjeringen har gitt opp troen på at politikk fungerer.

«Den grønne omstillingen regjeringen legger opp til, må også ta hensyn til de økte levekostnadene store grupper har opplevd over flere år», begrunner regjeringen kuttet i trafikkforsikringsavgiften med.

– Utvalget er godt nok nå til at alle nybilkunder kan velge en fullelektrisk personbil, men avgiftene må bidra til de politiske målene. Altså må det koste stadig mer å slippe ut enn å ikke gjøre det, sier Hekneby.

– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier Christina Bu, generalsekretæren i Norsk elbilforening.

Det at avgiftene for elbil ikke øker, og at momsgrensen forblir den samme, er imidlertid viktig, understreker Bu.

– Skal vi nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg og klare å kutte utslippene fra transportsektoren, er det viktig at avgiftspolitikken ligger fast. Det skal regjeringen ha ros for, sier hun.

– Det vil fortsatt være gunstig å kjøpe elbil, men det er ingen grunn til å straffe dem som fortsatt kjører bensin- eller dieselbil, skriver han i en epost til NTB.

Han hevder Norge fortsatt er fremst i verden på overgang til nullutslippsbiler.

– Vi har kommet langt i retning målet som er satt. Dette har blant annet skjedd gjennom betydelige insentivordninger. Det vil fortsatt være gunstige ordninger for dem som skaffer seg elbil i Norge fremover, sier han.

Samtidig mener han at de som fortsatt har behov for å kjøpe en bensin- eller dieselbil, skal kunne gjøre det med god samvittighet.

– Det finnes langt større klimautfordringer å ta tak i enn at en mindre andel av nybilsalget er moderne bensin- og dieselbiler. Det kan også være bra for beredskap at ikke alle bilene i Norge etter hvert er elbiler, sier Gjelsvik.

– Avgiftssystemet slik det fremstår nå, åpner for en fossilandel på 10 til 20 prosent. Om regjeringen er tilfreds med det, kan ikke vi sitte stille og se på at konkurrentene våre boltrer seg fritt i den delen av markedet, sier Hekneby.

Norsk elbilforening mener regjeringen burde gjort mer for å dra 2025-målet i havn, og at kuttet i en av avgiftene for fossilbiler er et merkelig signal.

Sps stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik avviser kritikken.

(©NTB)

Flere nyheter: