Menu
Det ble flertall for å innføre straffetoll i EU mot kinesiskproduserte elbiler, men mange av landene avsto fra å stemme. Foto: Virginia Mayo / AP / NTB

Tyskland advarer EU mot handelskrig med Kina etter straffetoll på kinesiske elbiler

Tyskland advarer EU mot å starte en tollkrig med Kina etter at det ble flertall for å innføre straffetoll på elbiler produsert i Kina.

Av NTB | 04.10.2024 12:51:22

Økonomi og næringsliv: – EU-kommisjonen og Ursula von der Leyen bør ikke starte en tollkrig til tross for at de fikk flertall, skriver Tysklands finansminister Christian Lindner på X.

– Vi trenger en løsning gjennom forhandling, skriver han videre.

Statsminister Olaf Scholz har tidligere tatt til orde for at EU og Kina må bli enige om en avtale. Tyskland var blant fem land som stemte mot forslaget fra EU-kommisjonen fredag.

– Dette er feil måte å gå fram på og bedrer ikke konkurransen i den europeiske bilindustrien, sier tyske Volkswagen i en uttalelse.

De oppfordrer til flere samtaler med Kina.

Geely Holding, som eier andeler i Polestar og Volvo, er skuffet og mener straffetollen kan hindre økonomiske bånd og handel med Kina. Også de oppfordrer til samtaler.

I likhet med Volkswagen frykter Mercedes at tollen vil forverre konkurransesituasjonen i industrien. De negative konsekvensene kan bli omfattende, advarer de.

Det er ikke bare bilindustrien som reagerer. Flere frykter at Kina skal slå tilbake mot biltollen ved å ramme andre sektorer. Franske konjakkprodusenter mener de har blitt ofret av EU.

– Våre forespørsler om å utsette avstemningen og komme fram til en forhandlet løsning ble ignorert. Franske myndigheter har forlatt oss. Vi skjønner ikke hvorfor vi skal ofres på denne måten, sier det nasjonale franske konjakkbyrået BNIC i en uttalelse.

De legger imidlertid til at forhandlingene med Kina fortsetter.

EU-kommisjonen har foreslått en straffetoll på opptil 35,3 prosent på toppen av dagens tollsats på 10 prosent på elbiler som er produsert i Kina.

Bakgrunnen for forslaget er at kommisjonen mener å kunne bevise at bilprodusentene mottar ulovlig statsstøtte – og dermed kan sende billige elbiler til Europa og utkonkurrere europeiske bilprodusenter.

Etter planen skal tollen innføres 31. oktober.

Han sa også at Sverige har mottatt positive signaler fra EU-kommisjonen om at det kan komme unntak for Volvo Cars.

Det var på forhånd ventet at kommisjonen ville få gjennomslag for forslaget sitt. Minst 15 land som representerer totalt 65 prosent av befolkningen i medlemslandene, måtte ha stemt nei dersom forslaget ikke skulle ha blitt godkjent.

Ti land stemte for tollen, deriblant Frankrike og Italia, mens hele tolv land avsto fra å stemme, opplyser EU-diplomater til AFP.

– Vi er overbevist om at en løsning er mulig. Dette vil imidlertid ta tid, og innføringen av tollen bør derfor utsettes, sier en talskvinne for bilprodusenten

– EU-kommisjonen har sikret det nødvendige flertallet til forslaget om å innføre toll på kinesiskproduserte biler, opplyser kommisjonen i en uttalelse.

Sverige var blant landene som avsto fra å stemme, opplyste handelsminister Benjamin Dousa til Reuters før fredagens avstemning.

(©NTB)

Flere nyheter: