Antall bomstasjoner doblet på 10 år
Fra 2013 til 2023 økte antall bomstasjoner fra 170 til 357.
Bompenger: Innkrevingen er fordelt på 53 prosjekter rundtom i landet. Nå advarer NAF mot en stadig høyere bompengebelastning for folk flest.
I tillegg til at svært mye av veibyggingen finansieres med bompenger, er det stadig flere byer som setter opp bompengeringer. I årsrapporten for bompengeselskapene som ble publisert i september, kommer det frem at det nå er rekordmange bomstasjoner her i landet.
– I tillegg til alle prosjektene hvor det i dag kreves inn bompenger, skal det de neste årene åpne 11 nye prosjekter. Det er en utvikling som må snu, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Rekord i bompengebetalinger
Totalt betalte bilistene hele 14,7 milliarder kroner i bomringer, bomstasjoner og på ferjer i 2023. Det er rekordhøyt, og en kraftig økning fra 2022. Da betalte bilistene inn 12,7 milliarder.
– Utviklingen går mot at vi betaler stadig mer bompenger år for år, sier Handagard. – Vi frykter at vi også de neste årene vil se at bompengeregninga for folk øker kraftig. Flere steder svekkes nå også rabatten som elbilister har hatt, og det blir enda vanskeligere for folk å få ned bompengekostnaden, sier hun.
Seks av ti kroner betales i byene
De siste årene har flere byer etablert bomringer. Seks av ti kroner som kreves inn betales nå av bilistene i ulike bomringer. De mange bomringene bidrar også til den kraftige økningen i antall bompengestasjoner.
– Flere byer etablerer bomringer både for å få ned trafikken og samtidig finansiere kollektivutbygginger, sykkelveier og veier. Problemet er at jo mer man lykkes med det ene, jo mindre lykkes man med det andre, påpeker Handagard.
Hun viser til at i Oslo har man utvidet perioden med innkreving med flere år, og i Tromsø sviktet inntektene til bypakken kort tid etter at innkrevingen startet i januar 2023.
– Det er åpenbart at byene som i dag har byvekstavtale eller bypakke trenger store bidrag fra staten om ikke bompengene skal vokse til himmels i årene fremover. Vi har en klar forventing om at regjeringen vil bidra til dette både i kommende statsbudsjett og når avtalene med byene skal opp til forhandling, sier Handagard.