Menu
Fædrelandsvennen kan vise til en vekst i antall abonnenter på 4600 i første halvår i år fra samme periode i fjor. Her fra redaksjonslokalene i Kristiansand sentrum. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Regionavisene opp – lokalavisene stabile

Opplaget for norske aviser går tilbake med 1 prosent i første halvår, men regionavisene gjør det bedre enn i første halvår i fjor. Lokalavisene holder koken.

Av NTB | 24.09.2024 09:51:27

Kultur og underholdning: Totalopplaget er nå på 2,5 millioner. 251 titler har levert opplag for første halvår, og det er flere enn noensinne, ifølge en pressemelding fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

– Norsk journalistikk er en stor del av folks hverdag, og opplagsveksten hos regionavisene viser hvor viktig det er at vi har vitale medier over hele landet. Tilbakegangen i totalopplaget er mindre enn for ett år siden, men selv om digitalveksten er god, veier det dessverre ikke helt opp for tilbakegangen på papir, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Regionavisene øker med 3 prosent, mens lokalavisene holder opplaget stabilt det siste året og de nasjonale mediene går noe tilbake.

De siste tre årene har mer enn 60 aviser kuttet i antall utgaver, i første halvår i år endret 25 titler frekvens.

– Mange mediehus står i krevende utfordringer, og flere har det siste året endret frekvens. Tilbakegangen på papir er derfor forventet. Samtidig ser vi at mediehusenes digitale tilbud er attraktive for abonnentene, digitalopplaget øker, og flere lykkes godt med å få med seg brukerne over på digitale flater, sier Øgrey.

Fædrelandsvennen har en vekst i antall abonnenter på 4600, mens VG på tvers av papir og digital har en vekst på nærmere 3600 i opplag. Adresseavisen og Dagens Næringsliv kan også vise til en vekst på over 2000 siden første halvår 2023.

– Stabile opplagstall vitner om at lokalavisene står sterkt landet rundt. Vi gleder oss over at folk setter pris på avisene våre og den redaktørstyrte, troverdige journalistikken. Det inspirerer oss også til å videreutvikle den nye samarbeidsdesken i Bergen som LLA, NRK og Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) er godt i gang med, sier generalsekretær Tomas Bruvik i LLA i en pressemelding.

Dag og Tid er den LLA-avisa som går mest fram i antall eksemplarer. Nynorsk-avisa øker med 702 og til et totalopplag på 14.752.

VG – 292.000

Aftenposten – 241.000

Dagens Næringsliv – 96.000

Dagbladet – 93.000

Bergens Tidende – 88.000

Adresseavisen – 78.000

Stavanger Aftenblad – 66.000

Fædrelandsvennen – 42.000

Klassekampen – 35.000

Romerikes Blad ­– 31.000

Det digitale opplaget øker ifølge MBL med 8,5 prosent og er på 1,7 millioner, mens kategoriene komplett og papir går tilbake med henholdsvis 15 og 20 prosent. Det betyr at det heldigitale opplaget nå utgjør 67 prosent av totalopplaget, komplett utgjør 30 prosent mens det rene papiropplaget utgjør kun 3,6 prosent.

Mer salg av heldigitale abonnementer kompenserer for mye av bortfallet på papir, ifølge MBL. Både nisjeavisene og lokalavisene kan vise til en tosifret digitalvekst, mens riksavisene øker med 1,5 prosent digitalt.

Svært stabile opplagstall tyder på at leserne er glad i lokalavisene sine, mener Landslaget for lokalaviser (LLA), som også kom med sine tall tirsdag. Vinneren er Hallingdølen, som øker med 461 til 11.508 abonnenter. Totalopplaget for LLAs aviser i første halvår i år er 388.547.

Norges 10 største aviser i opplag:

(©NTB)

Flere nyheter: