Milliarder ekstra og bompenger kan øke i Rogfast
Forsinkelsen av Rogfast-prosjektet med fire år har ført til milliarder i ekstrakostnader, og bilistene kan måtte betale regningen gjennom bompenger.
Rogfast: Dette er hovedkonklusjonen i en artikkel i Aftenbladet, der stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) kritiserer håndteringen av Kvitsøy-kontrakten.
Kontrakten ble avlyst i 2019 da prisen var 1 milliard kroner over Statens vegvesens anslag. Steffensen mener ifølge avisa at hvis den opprinnelige kontrakten hadde blitt tildelt, ville det ha blitt billigere.
Han peker på at den delen av prosjektet som var anslått til 3,5 milliarder kroner i 2019, nå koster 7 milliarder kroner, til tross for at den er nedskalert.
Tidligere prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal, sier at han ikke er overrasket over kostnadsøkningen, men at han og teamet var skuffet over avlysningen av den opprinnelige kontrakten. Han mener de var på god vei til å få ned kostnadene innenfor Stortingets ramme, skriver avisa.
Nå frykter Steffensen at bilistene må betale ekstra for forsinkelsen gjennom bompenger. Han har stilt spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) om dette.