reklame for Haugesund Hudpleieklinikk
Menu
Tilhengere av klimaorganisasjonen KPop4Planet demonstrerte nylig utenfor Hyundai Motorstudio Senayan Park i Jakarta. Demonstrantene protesterte mot Hyundais avtale om å kjøpe aluminium fra en industripark som delvis er drevet av nylig bygget kullverk. Foto: KPop4Planet via AP / NTB

K-pop-fans fronter klima- og miljøkampen

Fans av koreanske popband rundt om i verden bruker nå sine store nettsamfunn til å protestere mot klimaskadelige virksomheter og miljøforurensning.

Av NTB | 15.05.2024 06:40:06

Natur og miljø: Bare i 2021 hadde #KPopTwitter (X) svimlende 7,8 milliarder tweets globalt.

Det er grunnen til at to fans av koreanske popband, klimaaktivistene Dayeon Lee og Nurul Sarifah, bestemte seg for å opprette KPop4Planet i 2021, en kampanjegruppe som har som mål å mobilisere fans til også å engasjere seg i klimasaken.

– K-Pop-fans har vært aktivt engasjert i klimatiltak, som å plante trær, lage miniskoger for idolene sine og donere gaver til klimarelaterte katastrofer, opplyser Sarifah.

Andre klimaaktivistgrupper har begynt å slå seg sammen med KPop4Planet, som har begynte å få reell innflytelse.

Etter at KPop4Planet kritiserte den sørkoreanske bilprodusenten Hyundai Motor Co, og fikk samlet inn 10.000 underskrifter på to måneder, vraket selskapet nylig en avtale knyttet til kullkraftverk i Indonesia.

– Dette er en seier for tusenvis av mennesker og venner som viser at de virkelig bryr seg om klimakrisen og lokalsamfunnene, mener Sarifah.

– Jeg så hvordan de mange K-pop-fansene kan sees på som en kraft, forteller Sarifah.

– Vi tror vi kan utnytte den kraften til å jobbe for klimasaken.

I 2021 slo Korea Beyond Coal – en koalisjon av samfunnsgrupper som krever at Sør-Korea skal slutte å bruke kullkraft – seg sammen med KPop4Planet.

– Vi innså at KPop4Planet har erfaring med å mobilisere, koble mennesker og dele informasjon ved hjelp av sosiale medier. Det er veldig nyttig når det kommer til klimakampanjer, forteller Euijin Kim, kommunikasjonsansvarlig for Solutions for Our Climate, som er en del av Korea Beyond Coal.

En felles underskriftskampanje startet av KPop4Planet og Korea Beyond Coal fikk tusenvis av signaturer fra K-pop-fans.

– Kraftverket er fortsatt i bruk, men vi har klart å øke bevisstheten om miljøproblemene forårsaket av kullkraft, mener Lee.

– Vi ønsker å vise kraften og innflytelsen som K-pop-fansen har … vi tror at vi sammen kan endre samfunnet i en mer bærekraftig retning, mener Lee, som understreker at et viktig bindemiddel er kjærligheten til K-pop.

Postdoktor Stephanie Choi ved University of Buffalo, som studerer fenomenet K-pop-kulturen, understreker at fanklubber av koreansk popkultur var samfunnsaktive alt på 1960-tallet. I dag gjør nettet det mulig å nå mange flere.

– Problemet er at dette skaper mye avfall, forklarer Lee i et intervju.

Hun mener at de til en viss grad får gjennomslag.

– I vår så vi endringer. Store underholdningsselskaper ga i noen tilfeller fansen QR-koder istedenfor fysiske varer og utga mer miljøvennlige materiale, sier hun.

I fjor havnet Lee Da-yeon på BBC-listen over verdens 100 mest innflytelsesrike og inspirerende kvinner. Som kampanjeleder for nettplattformen KPop4Planet har hun hatt en sentral rolle i å inspirere globale K-pop-fans til å takle klimakrisen, het det i BBCs kunngjøring.

Gruppen har vist at den raskt kan organisere K-pop-fans i klima- og miljøkampen og har vokst til en stor, innflytelsesrik lobby på nettet.

K-pop-bandet BTS har hatt fotoseanse foran anleggsstedet for kullkraftverket i nærheten av Maengbang Beach. Albumbilder til en av bandets hitlåter stammer herfra.

Sarifah og Lee setter i gang mange ulike kampanjer gjennom KPop4Planet. De oppfordrer blant annet de som organiserer konserter til å redusere effekter som lett ender som avfall, som masseproduserte fotokort.

(©NTB)

Flere nyheter: