Trafikkanalyse: Menn forårsaket 8 av 10 dødsulykker i trafikken
Høy fart og unge menn bak rattet fører til mange av dødsulykkene på norske veier. Totalt forårsaker menn over 80 prosent av dødsulykkene, ifølge Vegvesenet.
Økonomi og næringsliv: – De unge mennene i analysen kjører for fort, ikke sjelden i ekstreme hastigheter, gjør farlige forbikjøringer, har kort avstand til bilen foran og kjører gjerne også ruspåvirket, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet Guro Ranes i Statens vegvesen i en pressemelding.
Vegvesenet presenterer nå en rapport som har sett på dødsulykker i perioden 2013 og 2023 og personskadeulykker fra 1983 til 2023.
– Et hovedfunn i rapporten er at unge bil- og MC-førere er spesielt overrepresentert i ulykker som skyldes høyrisikoatferd, sier Ranes.
– Blant 18-19-åringer var mannsandelen 92 prosent. Altså var det i denne aldersgruppen over ti ganger så mange unge menn som unge kvinner som forårsaket dødsulykker i trafikken, skriver Vegvesenet.
I grunnlagsmaterialet til rapporten er det en rekke ulykker der høy fart, eller ekstrem fart, har vært en medvirkende årsak til at ulykken skjedde.
– 140 km/t i 80-sone og 112 km/t i 50-sone er to eksempler. De 13 mest ekstreme fartsulykkene, der farten var mellom 120 og 160 km/t, skjedde gjerne på kvelds- eller nattetid, skriver Vegvesenet.
Ni av de 13 førerne i disse ulykkene var 18 eller 19 år gamle, og ti av ulykkene var utforkjøringsulykker.
– Dødsulykker som utløses av unge førere, er ofte preget av at det er flere personer i ulykkesbilen, og at bilene er eldre enn i dødsulykker forårsaket av eldre trafikanter, skriver Vegvesenet.
Analysen viser at menn utgjorde i gjennomsnitt 82 prosent av de bilførerne som forårsaket dødsulykker.
Rapporten konkluderer med at høyrisikoatferd er langt mer utbredt blant unge menn enn hos unge kvinner.
(©NTB)








