Menu
En studie på femåringer viser at barn med språkvansker får færre timer støtte enn barn med andre typer vansker. Foto: Gorm Kallestad / NTB Modellklarert

Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp

Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.

Av NTB | 06.12.2025 08:09:46

Kultur og underholdning: Studien bygger på data fra over 41.000 femåringer i Mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa). Forskerne har sett på vansker barna er registrert med, og i hvilken grad de får spesialpedagogisk assistanse, og i så fall hvor mange timer de faktisk får.

Resultatene viser store skjevheter mellom hvem som får spesialpedagogisk støtte, og hvor mye, skriver SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering) ved Universitetet i Oslo i en pressemelding.

– Det mest oppsiktsvekkende er hvor mange barn som har tydelige vansker, men som likevel ikke får hjelp, sier forsker Louie Lei Wang ved Institutt for spesialpedagogikk (UiO).

– Antallet barn med språkvansker er stort, og antallet spesialpedagoger er begrenset. Dermed får hvert barn færre timer, forklarer Wang.

Hvis barna i tillegg til språkvansker har utviklingsvansker, hadde de størst sjanse for å få hjelp. Nesten 9 av 10 i denne gruppen fikk støtte.

– Disse barna har ofte mer alvorlige vansker, og funnene viser at PP-tjenestene tar hensyn til alvorlighetsgrad når de prioriterer. Det er et positivt tegn, sier Wang

Barn som er registrert med atferds- eller oppmerksomhetsvansker, har hatt lavest sannsynlighet for å få støtte. Det skyldes trolig at atferdsvansker lettere blir oversett, eller misforstått som umodenhet.

– Å inkludere mer kunnskap om vurdering og tidlig innsats i barnehagelærerutdanningen, er en god start, sier Wang.

Studien ble publisert i oktober i Early Childhood Research Quarterly.

Barn med språkvansker utgjorde 35 prosent av barna som mottok spesialpedagogisk støtte, men de får færre timer enn barn med andre typer vansker.

Forskerne mener studien viser at dagens praksis for tidlig innsats ikke treffer alle barna. De etterlyser mer satsing på spesialpedagogisk kompetanse i barnehagen, flere spesialpedagoger per barn og klarere retningslinjer for kartlegging og oppfølging.

(©NTB)

Flere nyheter: