Vinner barnebokpris for tredje gang, stemt fram av unge lesere: – En tillitserklæring
Audhild Solberg vant torsdag barnebokprisen der vinneren stemmes fram av barna selv – for tredje gang.
Kuriosa og kjendiser: Det er det ingen andre barnebokforfattere som har klart før.
– Jeg er veldig, veldig glad. Det er en veldig fin pris å vinne. At det er barna som liker bøkene mine, føler jeg mest er en tillitserklæring og en ære som betyr alt for meg. At de liker tre av bøkene mine så godt, er helt fantastisk, sier Solberg (f. 1975).
Torsdag formiddag mottok hun Arks barnebokpris for «Skyggene i skolegården», som ble stemt fram som vinner av rundt 10.000 skoleelever fra 5. til 7. klasse over hele landet.
I 2019 vant Audhild Solberg igjen med «Harpa», som er i spenningskategorien – akkurat som 2025-utgivelsen «Skyggene i skolegården». Som altså er en grøsser, en sjanger som Solberg selv liker:
– Spøkelseshistorier er kanskje min favorittsjanger innenfor skumle ting, sier hun.
– Jeg så filmen på nytt for noen år siden, ler hun og legger til:
– Nå som mange barn og unge sliter med konsentrasjon, bruker jeg spenningselementer som jeg vet de kjenner – og liker – for å holde på dem. Cliffhangereffekter, korte kapitler så de klarer å fullføre en bok. Det er så nyttig å bli god til å lese. Jeg vil gjerne at barn skal få lyst til det – at det ikke skal være et pliktløp.
Likevel tar hun mest utgangspunkt i hva hun selv ville lest da hun var på samme alder.
– Jeg har god kontakt med min indre tolvåring! Jeg husker veldig godt hvordan jeg tenkte – og skriver for den personen jeg var. Det har vist seg å passe bra med barn i dag.
Den første seieren til Solberg kom for debutboken «Kampen mot superbitchene» fra 2014. Den handlet om vennskap og mobbing, med mye humor og gjenkjennelighet.
Hovedpersonen i boken, Livia, skjønner ikke alltid at det er døde medelever hun ser og snakker med på den gamle skolen hun går på, forteller Solberg. Og medgir at det kan være gutten fra «Den sjette sansen» – han med den ikoniske replikken «I see dead people» – som kan ha ligget i bakhodet hennes.
På spørsmål om hvordan hun klarer å treffe målgruppen sin, lesere i alderen 9–13 år, så godt, svarer Solberg at hun i ti år har turnert med bøkene sine med Den kulturelle skolesekken. Det har gitt henne et godt bilde.
(©NTB)








