Bane Nor lover at de er klare for vinteren: – Vi er på rett spor
Bane Nor sier de er så forberedt på vinteren som de kan bli – med nytt utstyr og nye rutiner. Å sikre jernbanen mot krevende vær blir viktig.
Økonomi og næringsliv: Vinteren i fjor var preget av mye krevende vær. Det gjorde at mange tog måtte innstilles og mange avganger ble forsinket, og i tillegg var det mangel på togsett.
I fjor endret Bane Nor flere av sine rutiner.
– Det vi gjorde til januar i år, var å ta ned produksjonen og kapasiteten, sier konserndirektør for drift og vedlikehold Henning Bråtebæk.
Han forklarer at det gjør at noen tog kan gå, selv om været er dårlig. Det fordi ressursene brukes på skinnene som er åpne, noe som reduserer faren for at trafikken stopper.
Bråtbæk sier at 1.100 tog går hvert eneste døgn. Derfor er det fort gjort at minutter samler seg opp og blir timer utover månedene.
– Men punktligheten ligger på om lag 87 prosent. Så 87 av 100 tog i Norge er i henhold til ruta, som er mye bedre enn i mange andre land, sier Bråtebæk.
Selv om punktligheten på togene i Norge ligger på et høyt nivå i Europa, kunne han ønske at tallet kom opp i 90 av 100 tog.
Tirsdag viste Bråtebæk de nye brøytemaskinene til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). De snakket samtidig om nye rutiner, erfaringer og forrige vinter.
– Det er veldig nyttig for meg å se hvordan man konkret jobber med vintervedlikehold. Nå har jo Bane Nor jobbet veldig godt med å være forberedt med det som de kaller for tiltakskort, slik at man mye raskere kan agere, sier Nygård.
Han sier at vinteren 2025 har gått betydelig bedre enn tidligere.
– Det gir bedre vinterdrift, og det gjør at vi kan opprettholde punktligheten i større grad enn tidligere, sier Nygård.
Bråtebæk håper på en mild vinter, men legger til at de er mer klare for en kald og snøfull vinter enn de var tidligere.
– Vi er på rett spor. Vi føler at vi er så godt forberedt som vi kan være, sier Bråtebæk.
– Vi økte innsatsen med 3,2 milliarder kroner i år, og så har vi lagt 1 milliard oppå det i det som nå ligger i Stortinget av statsbudsjettet for 2026, sier Nygård.
Likevel snakker Bane Nor-ansatte om mangler i maskiner og deler. Nygård sier at det er fordi regjeringen må prioritere hva og hvor disse pengene skal brukes.
– En av hovedbegrunnelsene for at vi nå har valgt å prioritere mer penger til drift, vedlikehold og fornyingsarbeid, er nye utfordringer med været. Det er det som skal til for å gjøre eksisterende jernbane bedre i stand til å tåle ekstremværet, sier han.
I november kom det fram at Bane Nors tog har vært forsinket over 18.000 timer til nå i år.
Flere endinger siden 2024 gjør at togene skal kunne gå mer enn de gjorde da, som å lage aksjonskort, bedre tekniske apparater, bedre overvåkingen av sporvekselsvarmen og en ny app som gjør at ansatte kan se feil i sensorer.
– Jeg syns vi allerede i fjorårets vintersesong kunne se spor av at det var en bedre vinterdrift, selv om man kan diskutere om været var like tøft, sier Nygård.
Samferdselsministeren mener det er viktig å prioritere å trappe opp innsatsen for drift, vedlikehold og fornying.
(©NTB)








