«Detektiven» fra Louvre-ranet står fram
Bildene av en velkledd mann med hatt i Louvre timer etter det spektakulære ranet av kronjuveler fra museet fascinerte verden. Nå står «detektiven» fram.
Kultur og underholdning: 15 år gamle Pedro Elias Garzon Delvaux ville ikke umiddelbart stå fram da han innså at bildet hadde gått verden rundt. Tvert imot. Istedenfor valgte den ivrige Sherlock Holmes- og Hercule Poiriot-entusiasten å spille på verdens nysgjerrighet.
Delvaux bor 30 kilometer utenfor Paris i forstaden Rambouillet, med foreldre og bestefar. Han fikk med seg at hans uvanlige valg av antrekk hadde skapt mange teorier: At han var detektiv, at han var medvirkende til ranet, eller at bildet rett og slett var generert av kunstig intelligens.
– Jeg ville ikke umiddelbart si det var meg. Med dette bildet ble det litt mystikk, så da må man få det til å vare, sier han til nyhetsbyrået AP.
Pedro Elias Garzon Delvaux viser seg å være en kvikk tenåring som synes det er festlig at han snublet inn i en verdensnyhet.
Bildet som gjorde ham verdensberømt, skulle egentlig dokumentere et åsted. Tre politimenn lener seg mot en sølvfarget bil som sperrer inngangen til Louvre, bare noen timer etter det spektakulære tyveriet av franske kronjuveler midt på lyse dagen. Til høyre går en ensom figur i tredelt drakt – et lite glimt film noir midt oppi en moderne kriminalsak.
– I bildet er jeg kledd som om det skulle vært 1940-tallet, og det er 2025.
Til og med slektninger og venner nølte med å tro på bildet før de så moren hans i bakgrunnen. Først da var de sikre på at nettets yndlingsdetektiv var en ekte gutt.
– Vi ville til Louvre, men så var det plutselig stengt. Vi visste ikke at det hadde vært ran.
De spurte politiet hvorfor portene var stengt. Sekunder etterpå tok AP-fotografen Thibault Camus bildet av sikkerhetsoppbudet, der Pedro tilfeldigvis var med.
– Jeg visste ikke. Jeg var bare på vei forbi, sier han.
– Hun fortalte meg at det var fem millioner visninger. Jeg ble overrasket, sier Pedro.
Moren ringte ham for å si at han var i New York Times. «Det skjer ikke hver dag,» kommenterer han. Deretter begynte meldinger, bilder og telefoner å komme fra alle hold: Søskenbarn i Colombia, venner i Østerrike, familievenner, klassekamerater.
– Folk sa at jeg var blitt stjerne. Jeg ble forbauset over at ett bilde kan gjøre at du går viralt på noen dager.
Han forstår også hvordan folk projiserte en hel karakter over ham. Ranet er helt utenom det vanlige, så det krever en detektiv helt utenom det vanlige. Han peker på Poirot og liker ideen om at en uvanlig forbrytelse krever noe mer enn en vanlig politietterforsker.
Moren Felicite Garzon Delvaux vokste opp i et museumspalass fra 1700-tallet, som datter av en kurator og en kunstner. Hun tar med sønnen på utstillinger regelmessig.
– Kunst og museer er levende rom. Livet uten kunst er ikke et liv, sier hun.
Først var han helt stille i noen dager. Deretter byttet Pedro Instagramkontoen sin fra privat til offentlig.
– Folk måtte jo finne ut hvem jeg er. Så begynte journalistene å komme. Jeg fortalte hvor gammel jeg er, og de ble tatt på senga.
I en historie om tyveri og sikkerhetsbrister er «detektiven» på mange måter en mykere motpol: En tenåring som mener kunst, stil og et godt mysterium hører med i hverdagen. Ett bilde gjorde ham til et symbol. Møtet med ham bekrefter at han er ekte og ikke KI-generert slik mange spekulerte i.
– Jeg er en stjerne. Jeg skal fortsatt kle meg sånn. Det er stilen min.
Nyhetsbyrået er de første som har fått intervju med tenåringen, og han går kledd på samme måte: I fedorahatt, med vest fra Yves Saint Laurent som han har lånt fra faren, jakke hans mor har valgt, slips, bukse fra Tommy Hilfiger, og en restaurert russisk klokke. Hatten er en hyllest til den franske motstandshelten Jean Moulin.
Internettet hoppet forståelig nok rett på. «Fedora Man», eller «detektiven», som han ble kalt, ble tildelt en rolle som en gammeldags detektiv, en innsidemedhjelper for ranerne, en Netflix-pitch – eller som en fantasifigur. Mange var overbevist om at han var KI-generert. 15-åringen selv forstår hvorfor.
Historien er i realiteten ganske enkel: Pedro hadde reist med mor og bestefar for å besøke Louvre.
Fire dager senere fikk han melding fra en bekjent, med spørsmål om det var ham.
Den usedvanlige bekledningen er noe han begynte å gå i for mindre enn et år siden, inspirert av moderne historie, svart-hvittbilder av politikere, og gamle detektivfilmer. Pedro sier han liker å kle seg elegant, og går på skolen slik. I et hav av hettegensere og joggebukser dukker han opp i dress. Stilen sprer seg på skolen, en venn dukket opp denne uka med slips, sier Pedro. Samtidig er hatten reservert for helger, høytider – og museumsbesøk.
For Pedro er kunst og bildespråk en del av hverdagen. Da millioner skapte historier rundt et enkelt bilde av ham i hatt ved siden av politiet i Louvre kjente han umiddelbart igjen kraften som ligger i fotografiet. Derfor lot han myten få «puste» før han sto fram.
Fremtiden tar han med knusende ro. Han sier han venter på at folk skal kontakte ham om filmopptredener, for det hadde vært veldig morsomt.
(©NTB)







