Radio Norge og P4 radio går så det suser
De nasjonale radioselskapene er et lyspunkt i et Medie-Norge som sliter. De fikk til en driftsmargin på over 24 prosent i fjor, viser en ny rapport.
Kultur og underholdning: Lav lønnsomhet preger som kjent store deler av mediebransjen. Unntaket er altså kommersiell, riksdekkende radio, som kan vise til rekordgode resultater.
– Kommersiell, nasjonal radio har levert svært sterke økonomiske resultater over flere år. De to nasjonale radiovirksomhetene, P4 og Radio Norge med tilleggskanaler, er nær fullfinansierte av reklameinntekter, og lyd ser ut å være en av vinnerne i det norske reklamemarkedet, heter det i en pressemelding fra Medietilsynet.
I rapporten «Norsk medieøkonomien 2020-2024» går det fram at med en driftsmargin på hele 24 prosent leverte de to kommersielle riksdekkende radioene enda bedre i 2024 enn i 2023.
– Store deler av den norske mediebransjen har krevende økonomiske år. Driftsinntektene er stabilisert, men reduserte driftskostnader bidrar til at bransjen samlet hadde svak økning i lønnsomhet i 2024, sier fungerende direktør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
Lokalradioene går langt dårligere enn sine riksdekkende kolleger. 71 av 118 virksomheter gikk med driftsunderskudd i 2024, ifølge Medietilsynet.
– Globale aktører hadde i 2024 en markedsdel på hele 47 prosent i det norske reklamemarkedet – mens norske aviser og TV hadde henholdsvis 14 og 12 prosent, skriver tilsynet.
Sekkelsten er bekymret, men peker på at brukerinntektene samtidig går opp.
– Reduksjonen i annonseinntekter bidrar til en mer sårbar driftsøkonomi for aviser og TV-virksomheter og øker betydningen av den andre hovedinntektsstrømmen, som er brukerinntekter, sier Sekkelsten.
Brukerinntektene økte med 431 millioner kroner i 2024, 3,3 prosent, i denne delen av bransjen. Det er første gang disse inntektene passerer papirabonnement. Sekkelsten påpeker at norske aviser ligger i front internasjonalt når det gjelder løsninger for brukerbetaling. Og mange her i landet betaler gjerne for å få nyheter digitalt.
Avisenes driftsresultater, inkludert statlige tilskudd på 575 millioner kroner, var 1,316 millioner kroner i 2024 mot 1.065 millioner i 2023 – opp med 251 millioner kroner. Driftsmarginen til avisene ble som helhet styrket med 1,2 prosentpoeng til 6,3 prosent.
Mens radioselskapene hadde høyere reklameinntekter i 2024 enn i 2023, fikk resten av mediebransjen lavere slike inntekter i 2024.
For aviser og TV-kanaler ble fjoråret ett av de svakeste gjennom det siste tiåret. Annonseinntektene fortsatte å falle og var i fjor på et historisk lavt nivå.
– Medier med en ansvarlig redaktør som skal sikre at innholdet blir kvalitetssikret før det blir publisert, er selve ryggraden i arbeidet med å bygge motstandskraft mot desinformasjon i den norske befolkningen. Derfor er det avgjørende at disse mediene har en bærekraftig driftsøkonomi, understreker Sekkelsten.
(©NTB)








