Esa åpner sak etter at Vy fikk kontrakt på Sørlandsbanen
Eftas overvåkingsorgan Esa ber Norge følge EØS-reglene for tildeling av jernbanekontrakter og åpner sak etter at Vy fikk midlertidig kontrakt på Sørlandsbanen.
Politikk: EØS-reglene stiller klare krav til hvordan slike kontrakter skal tildeles, og hovedregelen er at det skal være en åpen anbudskonkurranse, påpeker Esa i en pressemelding.
I oktober i fjor fikk statseide Vy midlertidig kontrakt til å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 2027 – uten noen anbudsrunde. Tildelingen ble bekreftet i juni i år. Strekningene kjøres i dag av Go-Ahead Norge som vant anbudskonkurransen i 2018.
De mener derfor at Norge har brutt sine EØS-forpliktelser og har sendt et formelt brev om åpning av overtredelsessak. Norge har to måneder til å svare på brevet, før Esa vurderer om saken skal tas videre.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier regjeringen har redegjort for sitt syn tidligere, men registrerer at Esa ikke er enig.
– Vi mener at vi er i tråd med det europeiske regelverket og vil svare Esa innen fristen. I denne saken direktetildelte vi fordi vi trenger å få sett på flere trafikkpakker, som utløper i perioden 2027 til 2029, sier han i en epost til NTB.
– Den juridiske advarselen fra Jernbanedirektoratet om å gi Vy strekningen uten konkurranse var veldig tydelig. Samferdselsministeren har med viten og vilje ført Norge mot et sannsynlig nederlag i Efta-domstolen, skriver Hoksrud i en epost.
Stortingskollega og komiténestleder Trond Helleland fra Høyre legger seg på samme linje som Hoksrud.
– Regjeringens ideologiske kamp er totalt bortkastet tid og vil bare føre til et dårligere og dyrere tilbud for kundene. Det er på tide å dra i nødbremsen og komme tilbake på rett spor, skriver han i en epost. Oppfordringen til regjeringen er soleklar:
– Nå bør de en gang for alle stoppe kampen mot konkurranse, kundene og Esa.
– I to stortingsvalg har befolkningen gitt flertall til partier som var mot jernbanereformen med oppsplitting og konkurranseutsetting av jernbanen, og kritiske til EUs jernbanepolitikk. Det er synd at Esa nå skal bruke tid og krefter på å stanse vedtak som har støtte i Stortinget, skriver han.
– Hvordan vi organiserer jernbanen internt i Norge, må være et spørsmål for det norske demokratiet.
Esa sier en slik direkte tildeling uten anbudskonkurranse kun er tillatt i definerte unntakstilfeller. Etter å ha vurdert tildelingen til Vy, konkluderer tilsynet med at unntaksvilkårene ikke er oppfylt i denne saken.
Bård Hoksrud (Frp), som leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, er ikke overrasket over Esa-saken. Han mener regjeringens behov for å tilfredsstille fagbevegelsen før valget har trumfet både juss og det å gi de reisende et godt togtilbud.
På motsatt side av det politiske spekteret mener Rødts Remi Sølvberg, som også sitter i transportkomiteen, at det er Esa som bør gi seg.
(©NTB)








