Menu
En korona-epost til kundene gjør at SAS må betale over to millioner kroner. Foto: Jonas Fæste Laksekjøn / NTB

Mener SAS må betale millionbot for korona-eposter

Det danske forbrukertilsynet Forbrugerombudsmanden mener SAS må betale en bot på 1,5 millioner danske kroner for en epost som av mange opplevdes villedende.

Av NTB | 27.10.2025 12:33:25

Økonomi og næringsliv: Eposten flyselskapet nå må forsvare ble sendt ut i 2020, under den første koronanedstengingen. Over 18.000 reisende mottok den.

Der ble kundene informert om at de kunne få en tilgodelapp på reisens beløp, eller endre reisen uten å betale gebyr. I eposten kunne man trykke på en lenke der man kunne lese mer om sine rettigheter, blant annet om at man kunne få pengene tilbake hvis reisen var avlyst.

Flere valgte det siste alternativet, og blant kundene som vitnet i saken mot SAS i Københavns Byret var det klare inntrykket at deres reise var avlyst. Men da pengene kom, fikk de kun skatter og avgifter tilbake, som tilsvarte en brøkdel av prisen.

Avgangene var derimot ikke avlyst, og ifølge SAS ble det derfor ansett som at kundene selv avlyste reisene.

Forbrugerombudsmanden mener SAS har tjent nærmere 3 millioner kroner på avbestillingene, ettersom 901 reisende skal ha valgt å gjøre det. SAS mener på sin side at de ga kundene bedre vilkår enn hva de hadde krav på.

I København-domstolen mener Forbrugerombudsmanden at SAS bør bøtelegges med drøyt 2 millioner kroner.

(©NTB)

Flere nyheter: