Egersund gjør helomvending – varsler likevel anke etter avslag på cupprotest
Egersund har ombestemt seg og varsler at beslutningen fra Doms- og sanksjonsutvalget i NFF knyttet til protesten etter cuptapet for Lyn vil bli anket.
Sport: Det får NTB bekreftet av sportssjef Kenneth Andersen. Tidligere fredag opplyste han at det ikke var aktuelt å levere inn en anke i saken.
– Det er flere som har sett gjennom dette nå. Og viktigheten er i utgangspunktet ikke å få en omkamp, men de (NFF) legger opp til en ny regel. Vi ønsker svar på hvordan regelen skal tolkes, forteller Andersen til NTB.
Egersund protesterte etter cupkampen mot Lyn som følge av det klubben mente var en betydelig dommerfeil. Fredag kom beskjeden om at protesten var behandlet – uten at Egersund fikk medhold.
Det er Doms- og sanksjonsutvalget i NFF som har vurdert protesten. Konklusjonen er at utfallet av den aktuelle kampen opprettholdes og at Lyn beholder 1-0-seieren og avanserer til neste runde i fotball-NM.
– Vår oppfatning er at svaret står for seg selv. Vi legger saken død, og vi anker ikke. Dette ble som fryktet, sa sportssjef Andersen til NTB da nyheten ble kjent.
Etter noen timer gjorde han og klubben helomvending.
Fotballekspert Lars Tjærnås var blant dem som reagerte på utfallet av saken på X.
– Her trigges rettferdighetsgenet mitt hundre prosent, for dette er totalt feil. Feil konklusjon. Feil forklaring. Det seiersmålet hadde ikke blitt scoret uten assist fra dommeren. Punktum, skriver han.
Egersund-leiren mener at dommeren burde ha stoppet spillet ettersom han selv ble truffet av ballen.
– Regelverket er klart, og det er helt tydelig at ballen skifter retning. Vi har varslet til dommeren at vi kommer til å legge inn en protest. Vi må forvente at en dommer på dette nivået kan reglene, sa sportssjef Andersen til Aftenbladet etter kampen.
NFF følger ikke klubbens syn i saken.
«Det fremgår av redegjørelse fra kampens dommer at hans oppfatning av det som skjedde der og da var at ballen ble headet utover etter hjørnespark før den så vidt traff han i låret og gikk videre til Lyn-spiller som skøyt direkte i mål», heter det i begrunnelsen.
«Dommeren oppfattet at ballbanen forble noenlunde uendret fordi berøringen via han var så liten at utfallet hadde blitt det samme uten berøringen», skriver utvalget videre.
Det har konkludert med at dommerens forståelse av situasjonen var korrekt – og at det ikke foreligger noen grov feil ved dommerens forståelse og praktisering av regelverket i den aktuelle situasjonen.
«Dommerens feil i praktiseringen av regelverket skal ikke kunne brukes som begrunnelse for å få spille kampen på nytt når det ikke er overveiende sannsynlig at feilen har påvirket kamputfallet», skriver utvalget – og legger til:
«Dette er viktig både fordi det i slike tilfeller vil være urettferdig for det vinnende laget at det protesterende laget, skal få en ny mulighet til å forbedre resultatet grunnet en dommerfeil som i realiteten ikke påvirket kamputfallet, og fordi det er viktig for å kunne avvikle kampprogrammet at kamper ikke unødig må spilles på nytt».
Beslutningen fra Doms- og sanksjonsutvalget kan blitt ankes til ankeutvalget i NFF. Det har nå Egersund bestemt seg for å gjøre.
Bakgrunnen for protesten var måten Lyn fikk sin 1-0-scoring på. En klarering fra en Egersund-spiller traff dommer Tore Hansen og landet i føttene på Even Bydal. Lyn-spilleren fikk så drømmetreff og hamret ballen i krysset fra 17-18-meter.
Videre pekes det på at det skal mye til at kamper skal bli spilt på nytt.
(©NTB)