reklame for Haugesund Hudpleieklinikk
Menu
Taylor Swift opptrer på Paris Le Defense Arena i forbindelse med «The Eras Tour», som pågikk fra mars 2023 til desember 2024. Foto: Lewis Joly / AP / NTB

Massiv markedsføring av Taylor Swifts nye album

Det har vært enorme forventninger til Taylor Swifts nye album. Nå følger et like enormt markedsføringsmaskineri.

Av NTB | 03.10.2025 08:13:29

Kultur og underholdning: Midnattsalg, utgivelsesfester, kinoforestillinger og pop-up-opplevelser. Det er hva fansen – såkalte Swifties – kan vente seg etter at superstjernen ga ut sitt 12. studioalbum fredag.

Albumet har fått navnet «The Life of a Showgirl», og Swift selv beskriver det som et «selvportrett».

En ekspert mener Swift viser at hun har like god peiling på business som på musikk.

– Hun gir ikke bare ut et album – hun dirigerer et kulturelt fenomen, sier Robin Landa, professor i reklame og merkevarebygging ved Kean University, til nyhetsbyrået AFP.

Ifølge Landa har Swift «perfeksjonert markedsføring som fortellende kunst».

En triumf, utbryter BBC-kritiker Mark Savage i sin anmeldelse.

«I 2025, med verden for sine føtter, kan Swift endelig være helt sikker på at hennes plass i pophistorien er sikret. ‘The Life of a Showgirl’ er hennes velfortjente æresarv», skriver han.

AP-anmelder Maria Sherman er også begeistret.

«På de tolv låtene forener hun glitter og glamour med menneskelighet og humor», skriver hun og deler ut fire stjerner av fem.

The Guardians anmelder Alexis Petridis er derimot mer lunken – og gir Swifts nye album to av fem stjerner.

– Det flyter inn i det ene øret og ut av det andre, skriver han i sin anmeldelse.

Swift har tidligere avslørt at albumet ble spilt inn i Sverige i forbindelse med «The Eras Tour», som pågikk fra mars 2023 til desember 2024.

– Jeg spilte konserter. Jeg gjorde liksom tre på rad. Jeg hadde fri i tre dager. Da fløy jeg til Sverige, dro tilbake til turneen og jobbet med dette, sa hun i forloveden Travis Kelces podkast i august.

Arrangementene er ventet å innbringe mellom 30 og 50 millioner dollar, ifølge filmbransjens nettsted Deadline. Det tilsvarer 300–500 millioner kroner.

I neste uke kommer popstjernen dessuten til å delta i en rekke talkshow for å markedsføre albumet.

Albumet hadde allerede før utgivelsen blitt forhåndslagret mer enn fem millioner ganger på Spotify. Det er mer enn noen annen plate og dermed ny rekord. Den forrige rekorden ble satt i fjor – med Swifts forrige album, «The Tortured Poets Department».

Albumet blir samtidig bejublet av de fleste kritikerne.

Også denne gangen har popstjernen fått hjelp av de svenske stjerneprodusentene Max Martin og Karl Johan «Shellback» Schuster.

I helgen vil fansen kunne oppleve spesialvisninger av videoen «Ophelia» på kinoer i en rekke land. Her skal det også vises bak-kulissene-opptak og såkalte tekstvideoer, der sangtekstene vises på skjermen.

(©NTB)

Flere nyheter: