Konsumentverket i Sverige vil ha forbud mot telefonsalg
Det svenske Konsumentverket vil ha totalforbud mot telefonsalg og kaller slikt salg grunnleggende problematisk.
Økonomi og næringsliv: – Det holder ikke med tilsyn eller strengere regler, sier Konsumentverkets generaldirektør Cecilia Tisell.
Konsumentverket i Sverige tilsvarer det norske Forbrukertilsynet og skal ivareta forbrukernes rettigheter.
I den ferske rapporten «Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod» tar de til orde for totalforbud mot slikt salg i Sverige.
Rapporten er skrevet på et oppdrag fra regjeringen om å styrke forbrukernes rettigheter.
Hovedproblemet er ifølge Konsumentverket at folk blir overrumplet når telefonselgere ringer og derfor har dårlige forutsetninger for å fatte gjennomtenkte beslutninger.
Det er også et utbredt problem at telefonselgere villeder og benytter omstridte salgsteknikker, påpeker Tisell.
Mange anmelder telefonselgere til Konsumentverket, og mange av anmeldelsene dreier seg om store selskap som forsøker å kapre kunder på denne måten, sier hun.
Mens man i det nåværende systemet har anledning til å reservere seg mot telefonsalg, bør man i det nye systemet i stedet registrere seg om man ønsker å motta telefoner fra selgere, foreslår Konsumentverket.
Seks av ti som blir oppringt i Sverige, svarer rett nok ikke dersom det ringes fra et ukjent nummer. Dette er en velkjent metode å unngå telefonselgere, men kan også føre til at man går glipp av viktige samtaler fra for eksempel politiet og helsevesenet, advarer rapporten.
– Jeg vil påstå at telefonsalg i mange år har vært det største problemet for forbrukerne, sier Tisell.
Dersom det ikke blir forbud mot denne forretningsmetoden foreslås det et nytt system som kan erstatte dagens såkalte Nix-system.
(©NTB)