Menu
Elbillading i Østfold. Foto: Tore Meek / NTB

Ekspertenes råd for en god elbil-ferie

Elbilreise er stort sett lett i Norge nå, mener Christina Bu i Norsk elbilforening. Men stress, ladekø og unødig høy ladepris kan skje. Bu og Naf gir tips.

Av NTB | 15.07.2025 07:03:55

Økonomi og næringsliv: – Nå er det jo ganske lett å komme seg rundt med elbil i Norge, med 10 000 ladepunkter, sier Nils Sødal fra Norges Automobil-Forbund, Han har elbil som fagfelt.

Likevel kan det oppstå knirk, som ladekø på steder med høy trafikk og utfartsdager. Et godt råd er grundig planlegging, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

I juni var det solgt nærmere 71 000 nye elbiler hittil i år, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Enten du er elbil-nybegynner, eller erfaren eier en av landets 789 000 el-personbiler, får du her tips som kan spare deg for tid, penger og strev.

– Og pass på at du har oppdatert bankkortet ditt i ladeappene.

Hun råder til å bruke kun én ladeapp for å betale ulike ladeselskaper. Det kan man gjøre med appen fra Norsk elbilforening, anbefaler foreningens egen generalsekretær. Man kan også bruke andre løsninger for å betale selskapene.

De dyreste selskapene for drop-in-hurtiglading på elbilforeningens liste er:

* E. ON Drive & Clever (kr 6,-)

* Kople (kr 5,99)

* Recharge (kr 5,99)

* Circle K (kr 5,99).

Prisen er per kilowattime for 150 kW-effektlading eller høyere, for uregistrerte kunder.

De billigste selskapene på listen er:

* Tesla min (kr 2,50)

* Uno-X (kr 4,80)

*Tesla max (kr 5,30)

* Ionity (kr 5,40).

Listen ble sist oppdatert 27. juni.

Avslutt ladingen når du har ladet nok til å komme fram, så unngås kø ved ladepunktene og alle sparer tid.

Hun tipser om å følge med på ladeprosenten underveis, i en ladeapp.

– Når bilen er ladet 80 til 90 prosent, er ofte ladefarten saktere, legger hun til.

– Det kan hende at det er en annen lader i nærheten som du kan velge å bruke.

I tillegg mener han at ladingen kan gå raskere ved å velge en tregere lader uten kø, enn en hurtigere lader med kø.

Nils Sødal er selv på elbilferie i utlandet.

– Nå når vi har blitt kvitt ladekøer i Norge, merker jeg at det er mer kø i Europa. For det selges etter hvert flere elbiler der, mens utbyggingen av ladestasjoner ikke har holdt samme takt, opplever han.

– Det er ikke noe stort problem å kjøre i Europa. Skal du bevege deg utenfor hovedveiene, må du planlegge mer, sier han og tipser om å registrere seg med bankkort i appene Plugsurfing og Shell Recharge før reisen.

Test hurtiglading før reisen hvis du aldri har gjort det før og skal til utlandet.

– Tenk over hvor langt du kan kjøre uten å bli stresset for at bilen skal gå tom for strøm, sier Sødal. Han råder ellers til å dra fulladet hjemmefra, hvis du har allerede har elbillader hjemme, og å overnatte ved ladesteder.

– De fleste nye biler nå kan beregne hvordan du bør lade underveis, hvis du plotter reisen inn i navigasjonen.

Last ned nødvendige apper før turen, oppfordrer Bu.

– Det er lurt å være prisbevisst for det er litt forskjellig pris hos de ladeoperatørene, råder Sødal.

– Når du lader, sett ladekabelen godt i bilen. Og sjekk at bilen faktisk lader før du går fra den, foreslår Bu.

Sødal har tips for å håndtere ladekø.

– Jeg ville vært forberedt med en ladeløsning som kan brukes ulike steder, planlagt reisen og beregnet god tid i utlandet, sier Bu.

– Tenk at det ikke er så farlig å be om hjelp. Hvis du står på en ladestasjon og ikke vet hva du skal gjøre, spør noen andre, sier Bu. Elbilister er flinke til å hjelpe hverandre.

(©NTB)

Flere nyheter: