Nordmenn er storforbrukere av digitale nyheter
Hele 82 prosent av oss sjekker nyhetene en gang om dagen eller oftere. Det viser en ny rapport om nordmenns nyhetsbruk.
Kultur og underholdning: Andelen som sjekker nyheter en gang om dagen eller oftere, har holdt seg stabilt høy på over 80 prosent, ifølge Reuters Digital News Report 2025.
Rapporten er den største på verdensbasis og måler nyhetsbruk i 48 land.
Det er imidlertid færre som sjekker nyheter mer enn fem ganger om dagen i år (22 prosent) sammenlignet med i fjor (28 prosent).
Det er en nedgang på 6 prosentpoeng, og kan ha sammenheng med at verdensbildet er dystert for tiden, med flere kriger, kriser og usikkerhet, heter det i den norske delen av rapporten som tirsdag ble lagt fram av stiftelsen Fritt Ord.
Det er fortsatt svært få nordmenn som sier at de aldri sjekker nyheter. Andelen har ligget stabilt på 1 prosent siden 2021.
Mobilen er den mest brukte enheten når man leser nyheter, og hele 50 prosent sjekker dagens første nyheter fra mobilen. Hele 85 prosent oppgir at det er mobilen de bruker oftest til å lese nyheter, fulgt av 66 prosent på datamaskinen, 34 prosent på nettbrett, og 13 prosent på smartklokke.
Når det gjelder digitale nyhetssteder, så er VG på førsteplass, fulgt av NRK på andre og TV 2 på tredjeplass. Det er samme rekkefølge som året før.
Mange bruker også sine lokale medier, men disse sliter med å nå de yngre.
Bare 19 prosent svarer at de er svært eller litt komfortabel med å lese nyheter hovedsakelig laget med bruk av KI, mens 48 prosent svarer at de er ukomfortable med dette.
Hvis KI er blitt brukt, men innholdet hovedsakelig laget av journalister, er skepsisen sterkt redusert. Da svarer 39 prosent at de er svært eller litt komfortabel, og 26 prosent at de er litt eller svært ukomfortabel med å lese slike nyheter. Her er for øvrig «verken eller»-andelen omtrent like høy i begge tilfeller, 24 til 26 prosent.
Menn er mer komfortable med KI i journalistikken enn det kvinner sier de er, og de yngre er generelt mer positive enn de eldre.
Bruken av sosiale medier til nyheter har likevel økt blant de under 35 år. 54 prosent i den gruppen oppgir å ha brukt sosiale medier som nyhetskilde i 2025, en økning på hele 9 prosentpoeng fra fjorårets 45 prosent.
Når det gjelder tilliten til andre, mer tradisjonelle nyhetskilder, er tilliten fortsatt størst til NRK. Hele 81 prosent som svarer at de stoler på nyhetene fra NRK Nyheter. Også lokale medier får høy tillit: 77 prosent oppgir at de stoler på sin lokalavis. Deretter følger TV 2 Nyheter med 75 prosent, mens Aftenposten og Dagens Næringsliv også ligger høyt, med henholdsvis 71 og 70 prosent.
47 prosent bekymrer seg for hva som er ekte og falskt når de leser nyheter på nett, og sosiale medier oppfattes av mange som hovedkanaler for spredning av desinformasjon.
Rapporten slår også fast at nordmenn fortsatt foretrekker å lese nyheter. Hele 70 prosent svarer at de foretrekker å lese nyhetene på nett, 14 prosent svarer at foretrekker nyheter i videoformat, mens 8 prosent foretrekker å lytte til nyheter.
Menn er generelt mer interessert i nyheter enn kvinner, og sjekker nyhetene oftere. 85 prosent av mennene sjekker nyheter en gang om dagen eller oftere, mens 80 prosent av kvinnene gjør det.
Undersøkelsen viser også at svært få bruker KI-verktøy som separat nyhetskilde. Folk tror KI vil gi besparelser for redaksjonene, men ser lite annet positivt for journalistikken
Sosiale medier er fortsatt en sekundær nyhetskilde for mange. Bare 41 prosent av nordmenn har brukt sosiale medier til nyheter den siste uken, 13 prosentpoeng færre enn i 2016. Dette tyder altså på at sosiale medier ikke truer med å ta over nordmenns nyhetskonsum med det første, heter det i rapporten.
Tiktok er fortsatt mest populært som nyhetskilde blant de under 35 år. 29 prosent har denne appen som hovedkilde for nyheter. bare 9 prosent av dem over 35 år svarer det samme.
(©NTB)