Tore Vagn Lid med dobbel Heddapris – og urpremiere til uken
Tore Vagn Lid stakk av med to av de gjeve Heddaprisene for første del av «Triggersystemet» – uken før andre del har urpremiere.
Kuriosa og kjendiser: Da forestillingen hadde premiere på Black Box Teater i fjor, sa den bergenske regissøren og dramatikeren at «brunsnegler, pinnedyr og skrukketroll nok ikke har hatt større roller i teaterhistorien».
Nå kan Tore Vagn Lid notere seg to Hedda-priser for «Vivariet», som er første del av «Triggersystemet»:
For beste teaterforestilling og for beste scenetekst.
Ifølge hjemmesiden til Transiteatret i Bergen henspiller tittelen på første del til et insektakvarium, et vivarium. Inspirert av dyrehistoriene i Æsops fabler lar Tore Vagn Lid en aldrende forsker prøve å berge seg og sine dyr fra samtidens syndflod av nye kriger og kriser.
Det falt Hedda-juryen for og mener at stykket «hyller teaterets egenart, kraft og overlevelsesevne med et virvar av sterke og originale virkemidler» – og dermed er fjorårets beste teaterforestilling.
Den prisvinnende sceneteksten beskrives som «smart, eventyraktig og underlig originaltekst», og skaper «et fortellerdrama som underholder og trigger tankeprosesser som varer langt lengre enn forestillingen». Tore Vagn Lid var også Hedda-nominert for regien til forestillingen og for beste audiovisuelle design.
For beste musikkteater, for en oppsetning som juryen beskriver som «et overflødighetshorn av sceniske påfunn og operamagi, der skillet mellom fantasi og virkelighet oppheves».
Sopranen Victoria Randem spilte reven – med hale og pels og ører – og det innbrakte henne Heddapris for beste sceneprestasjon i kategorien musikkteater.
Det vanket Heddapris for beste audiovisuelle design til trioen Thijs van Vuure, Norunn Standal og Dennis Slot, for måten de lot elektronisk musikk omfavne av opera, nøkkelharper, piano og Edvard Griegs lyriske forelegg».
Prisen for beste medspiller gikk til veteranen Geir Kvarme i «Arven». Juryen kalte ham «et uforglemmelig og distingvert anker i en bølgende fortelling».
Heddaprisen for beste forestilling for ungdom gikk til Det Norske Teatrets oppsetning av Oliver Lovrenskis prisvinnende bokdebut «Da vi var yngre» – som også var teaterregidebuten til Aksel Hennie og skuespillerdebuten til rapperen Jonas Benyoub. Beste barneforestilling ble «Smeltasang» til Unge Viken Teater.
Neste uke skal første og andre del, som heter «Brunsneglens lange natt», være åpningsforestilling på Festspillene i Nord-Norge – med Bjørn Sundquist som den beryktede brunsneglen.
Det er mange dyr også i Den Norske Opera & Balletts oppsetning «Den lure revens eventyr», skrevet av tsjekkiske Leoš Janáček i 1924. Den vant to ganger Heddapris:
Også Nationaltheatrets oppsetning av «Haugtussa» fikk to Hedda-priser. Regissør Eline Arbo fikk ros for «en leken, øm og sensuell regi» som ga nytt liv til en klassiker.
Heddapris for beste hovedrolle gikk til Maria Kristine Hildonen, som var – nesten – alene på scenen i Riktsteatrets «Prima Facie». Hennes sterke innsats som advokat som ble voldtektsoffer mente juryen var «skuespillerkunst av sjelden klasse».
(©NTB)