Sosiale medier fjerner færre falske kontoer i Norge
Det ble slettet langt færre falske norske kontoer i sosiale medier siste halvår i fjor enn tidligere, ifølge Medietilsynet.
Kultur og underholdning: – Nedgangen er uventet, og kan ha sammenheng med høy grad av moderering i 2023 som en beredskap før valgene. Det kan ha vært mindre moderering fra plattformenes side i fjor, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Tilsynet har gjennomgått rapporteringen fra Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn og Tiktok for andre halvår 2024.
Tiktok fjernet knappe 93.000 falske norske kontoer andre halvår i 2024, en kraftig nedgang, fra over 300.000 i første halvår.
En tilsvarende nedgang fant sted på de største sosiale medieplattformene i de 30 EU- og EØS-landene – fra 101 millioner falske kontoer til 32 millioner på ett år.
Tiktok merket kun 1500 innlegg i Norge som «ikke-verifisert» i andre halvår 2024, en halvering på et halvt år, og fjernet knappe 1800 desinformasjonsinnlegg.
Meta fjernet færre politiske annonser og annonser med desinformasjon i EU.
– Medietilsynet er skuffet over at Meta ikke rapporterer om forhold i Norge, til tross for at Facebook er den mest brukte tjenesten i sosiale medier her i landet. Vi gjentar derfor oppfordringen til Meta om å være åpne om hva de gjør for å motvirke desinformasjon på sine plattformer i Norge, sier Velsand.
Rapporten for andre halvår i 2024 viser også at plattformene fjernet færre innlegg i EU- og EØS-området på grunn av brudd på retningslinjene om desinformasjon.
LinkedIn og Youtube har trukket seg fra forpliktelsen om å rapportere fakta-merking av sitt innhold, mens Meta fortsatt ikke oppgir tall for det norske markedet.
(©NTB)