Menu
Medietilsynet har avdekket for kort merking av produktplassering i TV 2-programmer, men er ellers godt fornøyd med hvordan norske TV-kanaler og strømmetjenester forholder seg til reklamereglene. Arkivfoto: Javad Parsa / NTB

Medietilsynet godt fornøyd med at TV-kanaler stort sett følger reklamereglene

Medietilsynet fant kun to mindre brudd da de undersøkte om norske TV-kanaler og strømmetjenester følger reglene om reklame, sponsing og produktplassering.

Av NTB | 22.05.2025 11:34:18

Kriminalitet og rettsvesen: – Den positive trenden fra fjorårets tilsyn fortsetter, sier Medietilsynets avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i en pressemelding.

De eneste regelbruddene som blir påpekt, er for kort merking av produktplassering hos TV 2 og ett tilfelle av noe framtredende produktplassering i Oppsig, Bergensavisens nye satsing.

Også TVNorge, VGTV og Heim TV er blitt undersøkt i vårens tilsyn, og populære programmer som «Spillet», «Kompani Lauritzen» og «Jon blir bonde» har vært under lupen.

– Det hjelper lite at reglene om merking av programmer med produktplassering følges hvis seerne ikke får det med seg. Derfor kommer vi til å gå i dialog med bransjen for å se på hvordan retningslinjene for merkingen kan gjøres tydeligere, sier Sekkelsten.

Medietilsynet gjennomførte tidligere i år en undersøkelse som viste at kun fire av ti seere la merke til at enkelte TV-programmer er merket med produktplassering.

Fra 1. mai har imidlertid produktplassering som hovedregel vært tillatt, som følge av endringer i kringkastingsloven som Stortinget vedtok tidligere i år.

Unntakene er nyhets- og aktualitetsprogram, barneprogram, forbrukerprogram og religiøse program.

Produktplassering betyr at et program inneholder markedsføring der produkter og merkevarer er integrert i selve programmet slik at de vises i en mer naturlig sammenheng enn i vanlige reklameinnslag. Det innebærer en risiko for skjult reklame.

Hvis et program inneholder produktplassering, skal det merkes tydelig både i begynnelse og slutten av programmet.

Et problem er imidlertid at mange TV-seere ikke legger merke til at enkelte TV-programmer er merket med at de inneholder produktplassering.

Produktplassering var inntil nylig generelt forbudt og kunne bare brukes i lette underholdningsprogrammer, sportsprogram og fiksjonsbaserte serier og filmer.

Medietilsynets undersøkelse viste også at kun fire av ti faktisk vet hva produktplassering betyr.

(©NTB)

Flere nyheter: