Mange butikker slurver med arbeidskontrakter til ansatte
Halvparten av butikkene hadde ikke arbeidsavtaler i orden for sine ansatte da de ble kontrollert av Arbeidstilsynet.
Arbeidsliv: Hittil i år er 600 virksomheter blitt sjekket i varehandelen. Kontrollen viste at:
* 51 prosent av virksomhetene hadde mangelfulle arbeidsavtaler.
* 7 prosent – rundt 40 butikker – hadde ikke skriftlige arbeidsavtaler med de ansatte i det hele tatt.
* 44 prosent hadde ikke verneombud i tråd med regelverket.
– Det er alvorlig at mange arbeidsgivere ikke kjenner til hva loven krever av arbeidsavtalene de skal inngå med arbeidstakerne, sier tilsynsdirektør Ingvill Kvernmo i en pressemelding.
I fjor sommer kom det nye krav til hva en arbeidsavtale skal inneholde. Flere opplysninger skal inn i avtalen. Endringene skal bidra til tydeligere og mer forutsigbare arbeidsvilkår.
Kvernmo påpeker at mange unge og mange deltidsansatte jobber i varehandelen. Det er også ganske få som er fagorganiserte. Derfor er butikker et prioritert områder å følge med på framover for tilsynet
– Arbeidsavtalen er selve fundamentet i forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Avtalen er en kontrakt som skal vise hvilke grunnleggende arbeidsvilkår som er avtalt mellom partene, og det finnes ingen unnskyldning for å ikke ha det på plass, sier Kvernmo.
(©NTB)