«Take On Me» registreres som varemerke
Den legendariske norske poptrioen a-ha vil registrere superhiten «Take On Me» som varemerke og beskytte den berømte låttittelen mot misbruk.
Kultur og underholdning: Søknaden er sendt gjennom a-has engelske selskap, Swinglong Ltd., bekrefter Patentstyret overfor VG.
I søknaden er det ramset opp over 200 produkter som bandet ønsker å knytte til låttittelen, blant annet klær, smykker, teddybjørner, lommebøker, badedrakter, juletrepynt med musikk, samt apper og spill.
Det er mer vanlig at artistnavn registreres som varemerke, men det finnes også andre eksempler på at kjente låter registreres, ifølge Magnus Haugo i Patentstyret og viser til blant annet The Beatles’ «Let It Be» og Taylor Swifts «Shake It Off».
De siste årene har mange gamle låter fått kraftig oppsving i sosiale medier når de har blitt brukt i TV-serier. Det samme skjedde nylig med «Take On Me», som ble brukt i Netflix-suksessen «Adolescence».
Harald Wiik, konsulent i Swinglong Ltd., sier de ser et stort potensial for bruk og misbruk og en vedvarende interesse som går langt forbi selve låten.
«Take On Me» er en av tidenes største hits og har over 2,2 milliarder avspillinger på Spotify.
(©NTB)