LIVESENTER
Menu
Striden fortsetter å rase om den svarte samuraien Yasuke i nye «Assassin's Creed Shadows», her i selskap med den andre spillbare karakteren, ninjaen Fujibayashi Naoe. Foto: Ubisoft / handout / NTB

Striden fortsetter om svart samurai i nye «Assassin’s Creed Shadow»

Det nye videospillet «Assassin’s Creed Shadows» utløser bitter strid også utenfor spillverdenen.

Av NTB | 19.03.2025 11:41:58

Kultur og underholdning: Assassin’s Creed-serien med videospill er beundret for sin omhyggelige historiske nøyaktighet. Samtidig tar spillskaperne seg kunstneriske friheter – senest med en svart samurai i «Shadows», som ble lansert i forrige uke.

Det foregår i 1500-tallets føydale Japan, og den franske spillutvikleren Ubisoft hentet inn et dusin eksperter – også fra Japan – for å luke ut feil.

– De har gjort en fantastisk jobb med svært nøyaktige gjengivelser, sier historikeren Pierre-François Souyri, som siden Ubisoft først tok kontakt på tampen av 2021 har svart på «mer enn 100 spørsmål» om alt fra hvordan salt ble produsert til dukketeater.

Irritasjonen over at Yasuke ble fremstilt med rangen til en samurai, førte til en japansk underskriftskampanje som samlet mer enn 100.000 underskrifter – og kritiserte spillutviklerne for «mangel på historisk nøyaktighet og kulturell respekt».

– Det ligger spillets egenart å kalle ham en samurai, det er ikke en doktorgradsavhandling, sier Souyri. I likhet med andre historikere som har uttalt seg, påpeker han at Yasuke er en person som virkelig har eksistert – men at de historiske bevisene på hans status kan være vanskelige å tolke.

Yuichi Goza, som er såkalt assisterende professor ved International Research Center for Japanese Studies i Kyoto, er uenig med sin franske kollega:

– Ingenting beviser at Yasuke hadde kvalifikasjoner som gjorde ham til samurai, kaster Goza seg inn i debatten. Han mener at Yasukes beskytter, krigsherren Oda Nobunaga, «sannsynligvis hadde ham ved sin side for å vise ham fram».

Tidligere utgaver er blitt angrepet, blant annet av en fransk politiker på venstresiden, Jean-Luc Mélenchon, for måten Robespierre ble fremstilt i «Unity» – som foregikk under den franske revolusjonen.

Ifølge en rapport som European Video Game Observatory la fram i februar i år, legges skylden for mesteparten av protestene mot Yasuke på det som karakteriseres som «et amerikansk konservativt moralsk korstog».

I spissen fant man «en hard kjerne» på minst 728 sammenkoblede kontoer, som sto for 22 prosent av omtalen i sosiale medier i USA.

Forskerne sa at dette tyder på en «astroturfing-kampanje» – en kunstig grasrotbevegelse som egentlig er et profesjonelt PR-fremstøt. Og at den surfet på den bredere kulturkrigen mot blant annet mangfold – altså DEI – som pågikk under den amerikanske presidentvalgkampen.

Ubisoft var lenge nølende til å legge et Assassin’s Creed-spill til Japan, slik fansen etterspurte – i tråd med populariteten til japanske manga- og animeserier.

Forbes meldte mandag at Ubisoft-ansatte sier de er blitt rådet til ikke å røpe hvor de jobber i sosiale medier, fordi selskapet angivelig frykter reaksjoner. «Shadows» er utviklet ved selskapets avdeling i canadiske Quebec.

«Burde turt mer når handlingen endelig er lagt til Japan, heter det i anmeldelsen til Gamer.no, mens Tek.no mener spillet «leverer for både nye og gamle fans».

Men et kreativt valg skaper ifølge AFP voldsom debatt både på og utenfor nettet: Å velge en svart samurai, Yasuke, som en av de to spillbare hovedpersonene. Den andre er en ung, kvinnelig ninja, Fujibayashi Naoe.

Kontroversen om afrikanske Yasuke, sagt å ha ankommet Japan i 1579 sammen med en italiensk jesuittmunk, brøt ut allerede før «Shadows» utkom og sies å være den heftigste rundt noe Assassin’s Creed-spill.

– Vår bruk av Yasuke har blitt tatt i bruk av visse personer for å få fram sitt eget budskap, men det er ikke budskapet i spillet, sier Marc-Alexis Cote, utøvende produsent av «Assassin’s Creed»-serien.

(©NTB)

Flere nyheter: