Fortsatt vekst for klesbransjen, men tøff konkurranse fra Kina
Svak kronekurs og dyr import skapte utfordringer for klesbransjen i fjor, men likevel økte omsetningen, ifølge tall fra Virke.
Økonomi og næringsliv: Klesbransjen i Norge hadde en vekst på 4,2 prosent i fjor sammenlignet med året før, melder handelsorganisasjonen Virke om i en pressemelding.
– Til tross for omsetningsvekst har 2024 vært et utfordrende år for klesbransjen. Dette knytter seg blant annet til frakt og svak kronekrus, som har gjort det dyrere å importere varer, sier bransjedirektør Bror William Stende i Virke faghandel.
Antall konkurser innen salg av klær økte både i butikk og på nett i fjor.
At stadig flere nordmenn handler klær fra den kinesiske netthandel-giganten Temu skaper også tøff konkurranse. I alt 41 prosent oppgir til Virke at de handlet klær på Temu i fjor, som kan selge tollfritt i konkurranse med norsk klesbransje, som må betale toll.
Gina Tricot er kleskjeden i Norge med størst vekst i 2024, med en omsetningsvekst på hele 45,2 prosent sammenlignet med året før.
(©NTB)