reklame for Haugesund Hudpleieklinikk
Menu
Forbrukertilsynet fant blant annet reklame for fillerbehandlinger i sosiale medier som Tiktok og Instagram. Foto Jacquelyn Martin AP / NTB

Nesten 50 kosmetiske klinikker får reaksjoner etter tilsyn

Nesten 50 klinikker får nå varsel om lovbrudd etter en aksjon der markedsføringen til kosmetiske klinikker er kontrollert.

Av NTB | 05.02.2025 13:02:16

Kultur og underholdning: Helsetilsynet, Direktoratet for medisinske produkter (DMP) og Forbrukertilsynet har samarbeidet om kontrollen rettet mot klinikker som tilbyr kosmetiske behandlinger.

– Dessverre ser vi fortsatt mange lovbrudd. Noen klinikker bryter regelverket selv etter advarsler og pålegg, sier enhetsleder Tove Gullstein Jahr i DMP på vegne av de tre etatene.

Forbrukertilsynet fant blant annet reklame for fillerbehandlinger i sosiale medier som Tiktok og Instagram. Tilsynet mener dette skaper kroppspress for barn og unge.

Til sammen har nesten 50 klinikker fått brev, advarsler eller pålegg. 40 klinikker har fått veiledning om regelverket, mens fire klinikker har fått varsel om økonomiske sanksjoner. Ytterligere tre saker kan føre til bøter.

– Vi forventer at alle klinikkene som har fått brev om lovbrudd, nå retter opp markedsføringen sin, sier Jahr.

– Bransjen har fortsatt en jobb å gjøre med å følge regelverket, sier Dietzel.

Markedsføring av kosmetiske behandlinger er ulovlig dersom den tar i bruk skremmende virkemidler eller bidrar til kroppspress blant barn under 18 år. Markedsføringen skal heller ikke inneholde før- og etterbilder eller tilbud om behandling på kreditt.

Helsetilsynet fant videre eksempler på markedsføring med verdiladede uttrykk som «sur munn» og «gummy smile», samt bruk av legemidler utenfor godkjente bruksområder.

Underdirektør Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet peker på at bransjen har blitt mer bevisst etter tidligere tilsyn og veiledningsmøter, men understreker at det fortsatt er behov for forbedring.

(©NTB)

Flere nyheter: