Matkjedene tjener godt på sjokolade og snacks
Matkjedene tjener godt på å selge sjokolade og snacks, men lite eller ingenting på kjøtt. Det er stor variasjon i kjedenes marginer, ifølge Konkurransetilsynet.
Økonomi og næringsliv: Matkjedene hadde bruttomarginer på over 40 prosent på egen sjokolade og snacks i perioden fra 2020 til og med første halvår 2023, ifølge Konkurransetilsynet. På slike varer fra andre leverandører var marginene på over 50 prosent i perioden.
For kjøtt, egg og sjømat var marginene lave og tidvis negative.
– Det var stor forskjell i inntjeningen på ulike produkter i dagligvarebutikkene. Kjedene tjente for eksempel mer på å selge sjokolade og snacks enn på å selge kjøtt, sier avdelingsdirektør Beate Milford Berrefjord ved Konkurransetilsynets avdeling for mat, handel og helse.
Tilsynets marginundersøkelse er gjort på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Blant konklusjonene er at det varierer mellom varegruppene hvor godt kjedene tar seg betalt, at marginene er vesentlig lavere for kjedenes egne produkter (EMV) enn på leverandørenes, og at fra 70 til 95 prosent av driftskostnadene var knyttet til innkjøp.
– Tilsynet har tidligere vurdert at konkurransen i dagligvaremarkedet er svak. Marginstudien gir ikke grunnlag for å endre denne vurderingen. Regjeringen vil derfor fortsette arbeidet med å bedre konkurransen med full styrke, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).
Sterk konsentrasjon, høye etableringshindringer og høye priser er blant årsakene til at tilsynet har vurdert konkurransen som svak.
Marginene var nokså stabile i perioden som ble undersøkt, men viste et svakt fall etter 2021. Dagligvarekjedenes bruttomarginer knyttet til de ulike leverandørenes produktutvalg var i perioden mellom omtrent 20 og 60 prosent.
Kjedene hadde 12 prosentpoeng lavere margin på egne produkter enn leverandørenes merkevarer. Undersøkelsen viser imidlertid at kjedene la opp til lav inntjening på enkelte EMV-produkter, noe som bidro til at de samlede marginene for EMV-produkter var så mye lavere enn for merkevareproduktene.
– Kartleggingen gir ikke grunnlag for å si noe om dagligvarekjedene kryssubsidierer mellom merkevarer og EMV i ulike produktkategorier, sier seniorrådgiver Kathrine Tvedt Lavik i Konkurransetilsynet.
Marginrapporten utgjør andre del av en bredere kartlegging av lønnsomheten og konkurransesituasjonen i det norske dagligvaremarkedet. Første del konkluderte med at lønnsomheten jevnt over er høyere enn det man ville forvente i et marked med hard konkurranse.
– De høye matprisene merkes godt på folks lommebok. Regjeringen har iverksatt en rekke tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen. På sikt kan dette bidra til lavere matvarepriser og bedre utvalg. Nå skal vi gå grundig gjennom undersøkelsen og vurdere om det er funn som tilsier at vi bør oppdatere vår tiltaksplan, sier Myrseth.
(©NTB)