Medieleder slår rettighets-alarm: – Et kraftig signal
Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger tror prisen på sportsrettigheter nærmer seg et tak blant norske aktører. Det kan åpne for truende strømmegiganter.
Sport: Hittil i vinter har flere konkurranser i skiidretten gått for svarte skjermer i Norge. Det gjelder alpinrenn i Østerrike og siste del av hoppuka i samme land.
Onsdag ble det kjent at Viaplay og TV 2 skal dele på verdenscuprettighetene for vinteridrettene fra og med 2026/27-sesongen. At konkurrenter deler på rettigheter, kan bety at prisen er for høy, sier Hauger.
– Det er et kraftig signal fra de nasjonale og nordiske aktørene om at nå er prisgaloppen gått for langt, sier han til NTB.
– Det er jo den nye trenden, at TV-selskapene i mye større grad nå samarbeider om å kjøpe rettighetene, og at de videreselger rettigheter de kjøper til konkurrenter. Eller at de rett og slett går i strategiske partnerskap, slik det virker som Viaplay og TV 2 gjør.
– Man får jo disse TV-kanalene som gjør opp om pakkene i etterkant, sier Hauger.
– Men det kan jo gjøre at de som selger rettigheter nå må prøve å finne måter å få nye interessenter inn i budkampene også.
Kampanje-redaktøren peker ikke bare på vinteridretten. Han tror også det kan bli større kamp om blant annet Premier League, som i Norge er svært populært.
Premier League har selv gått i gang med å etablere sitt eget konsept: Premflix. Det skal være et direkte-til-forbruker-konsept, altså ikke gjennom strømmetjenester som for eksempel Viaplay eller TV 2.
Viaplay har per nå rettighetene på Premier League i Norge ut 2027/28-sesongen.
– Så jeg skjønner hvorfor TV-selskapene velger å samarbeide, men samtidig kan det åpne for at disse nye strømgigantene kan komme lettere inn til forhandlingsbordet, sier Hauger.
At færre er med i budkampene kan være problematisk for de som skal selge rettighetene.
Amazon Prime er allerede inne i Premier League-sfæren i andre land. Netflix har også i økende grad startet med strømming av sport, blant annet amerikansk fotball og boksing.
(©NTB)