Menu
TV 2 varsler at de må gjennomføre kraftige kutt. Foto: Javad Parsa / NTB

TV 2 anslår kutt på 400 millioner – utelukker ikke nedbemanning

TV 2 må gjennomføre store økonomiske kutt på grunn av den krevende situasjonen i mediebransjen. – Vi skal snu alle steiner, sier sjefredaktør Olav T. Sandnes.

Av NTB | 18.08.2023 11:44:37

Økonomi og næringsliv: TV 2-direktør Olav T. Sandnes viser til at mediebransjen er under press og at den teknologiske utviklingen skaper behov for nye og større investeringer.

– Betydelig økte priser på produksjon og attraktivt innhold, en svekket norsk krone og økt konkurranse rammer alle redaktørstyrte medier. Det får nå konsekvenser også for TV 2, sier Sandnes til sin egen kanal.

Foreløpig anslag er et kostnadskutt på 400 millioner kroner.

Sandnes sier at han ikke kan utelukke nedbemanning.

– Vi skal nå snu alle steiner og se på innsparingsmuligheter i hele virksomheten, sier Sandnes.

– Dette er en vanskelig situasjon for alle i TV 2, sier han til avisen og legger til at han er spent på hvordan besparelsen skal gjennomføres.

I mai i år sendte regjeringen ut et høringsforslag som skal gjøre det enklere for nettaviser å bruke lyd og video aktivt, uten å måtte betale merverdiavgift.

Riise er frustrert over momsforslaget, og sier det kom fullstendig overraskende på dem.

Han sier han ikke er redd for sin egen jobb, siden TV 2 ikke kan nedbemanne nyhetene når de har søkt som allmennkringkaster.

– Men TV 2 er en usikker arbeidsplass i en brutal næring. Det er et resultat av tidene vi er inne i, sier Riise.

– Det er et dramatisk kutt. Det er mange i TV 2 som fortsatt har kuttprosessen i 2017 friskt i minne. Det er mange som kjenner på at det er vondt og er usikre på hva vi går inn i, sier hun.

Kampanje skriver at TV 2 i fjor hadde en omsetning på rekordhøye 6,61 milliarder kroner, men at driftsresultatet falt fra 503 millioner kroner i 2021 til fjorårets 77 millioner kroner som følge av svakere makroøkonomi, bortfallet av Premier League og distribusjonskonflikt.

– Bare der taper de 150 millioner over natten, sier Raabe til avisen.

Han sier han er overrasket over størrelsen på de anslåtte kostnadskuttene, og at dette er dramatisk for TV 2. Raabe peker på at sett i sammenheng med omsetningen deres på rundt seks milliarder kroner, er 400 millioner et høyt tall.

I tillegg er det sterk konkurranse i strømmemarkedet, der TV 2 konkurrerer med store aktører som Netflix, Discovery og Viaplay.

– Per i dag er de Norges fjerde mest populære nyhetsnettsted, men de har valgt en annen profil enn mange andre aviser. Nyhetsproduksjonen deres er gratis, mens de satser på å selge abonnement på underholdning og sportsrettigheter, sier medieforskeren.

Avtalen har en årlig ramme på inntil 150 millioner kroner, og en varighet på fem år. TV 2 har hatt avtalen siden oppstarten i 1992.

TV 2-direktøren uttalte i mai overfor Kampanje at han var kritisk til det nye forslaget om merverdiavgift.

– Vi skal sette oss inn i forslaget, men det fremstår ved første blikk som en gammeldags og dårlig løsning, som ikke bygger opp under den omstillingen norske medier må gjennomføre for å engasjere nye generasjoner av nyhetslesere. Det vil være svært alvorlig for demokratiet i Norge, sa Sandnes.

Til Bergensavisen sier nyhetsanker Arill Riise at mange er overrasket og engstelige over nyheten.

Klubbleder Margrethe Håland Solheim i TV 2 bekrefter overfor Medier24 at de ansatte ble informert om kuttene på et allmøte.

Medieforsker Tellef Raabe sier til Bergensavisen at TV 2 har kommet dårlig ut av momsforslaget.

Denne uka ble det kjent at TV 2 har levert søknad til Kultur- og likestillingsdepartementet om en ny periode som kommersiell allmennkringkaster.

Flere nyheter: