Menu
Ordfører i Tromsø Gunnar Wilhelmsen (Ap) mener grunnlaget for å bygge jernbane i nord er styrket på grunn av den geopolitiske utviklingen de siste årene. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Tromsø-ordfører gir ikke opp arbeidet med jernbane i nord

Et råd om å ikke bygge Nord-Norgebanen vil ikke stanse ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsens (Ap)

Av NTB | 27.09.2023 09:52:24

Økonomi og næringsliv: – Det koster mye å bygge Fornebubanen også nå, sier Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen tørt til NTB onsdag morgen, og viser til den 7,7 kilometer lange utbyggingen av T-banen i Oslo som nå ligger an til å koste over 31 milliarder kroner.

Onsdag får samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) rapporten fra Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Avinor og Kystverket om grunnlaget for framtidens transportsystemer i Nord-Norge.

Rapporten omhandler transport på vei, jernbane, sjøfart og luftfart i Nord-Norge fram til 2060.

Wilhelmsen sier det geopolitiske skiftet som har skjedd siden rapporten ble bestilt, viser hvor strategisk viktig nordområdene er i ferd med å bli.

Han nevner turisme, behovet for transport av sjømat, styrking av forsvaret, sikkerhetspolitiske utfordringer og ikke minst utvidelsen av Nato med Sverige og Finland.

Han snakker om betydningen ulike deler av infrastrukturen vil ha for næringslivet, turismen og bosettingen i nord. At det ikke er førsteprioritet å koble jernbanen på sørover mot Trøndelag og Østlandet.

– Rekkefølgen for hvordan en jernbane bygges er viktig. Vi bør se på Ofotbanen og strekningen Narvik – Tromsø før vi ser på utbygging sørover fra Narvik mot Fauske, som er det klart dyreste, sier den gjenvalgte ordføreren.

Videre mener han en videre forbindelse fra Tromsø til Finland er viktigere nå etter Nato-utvidelsen, enn å koble jernbanen til Sør-Norge.

Helt sentralt vil spørsmålet om å bygge den lenge omtalte Nord-Norgebanen. NRK skrev tirsdag at de erfarte at anbefalingen fra Jernbanedirektoratet var at banen ikke bør bygges. Kostnadene for å bygge den har skutt i være og skal være beregnet til over 200 milliarder kroner.

– For meg er det avgjørende at Sverige og Finland er blitt Nato-medlemmer. I framtiden kommer vi til å jobbe øst-vest på et helt annen måte, og Finland vil ha tilgang til kysten, sier Wilhelmsen.

(©NTB)

Flere nyheter: