Menu
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foreslår en kombinasjon av avgiftsøkninger og -kutt for å få fart på utslippskuttene. Foto: Lise Åserud / NTB

Økte avgifter og høyere pumpepris skal bidra til store utslippskutt

Regjeringen vil ta store utslippskutt, blant annet ved å heve drivstoffavgiftene og øke innblanding av biodiesel. Det kan bety 27 øre mer for literen.

Av NTB | 03.10.2023 19:03:12

Politikk: – Nå har vi en grundig og troverdig plan for å nå våre klimamål fram til 2030. Samtidig skal klimaomstillingen være rettferdig, og det er økonomisk krevende tider for mange. Det tar vi hensyn til i dette budsjettet, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til Aftenposten.

Det samlede opplegget kommer i forslaget til statsbudsjett fredag og skal sørge for at regjeringen får kuttet 6,4 millioner tonn CO2 innen 2030. En del av det er endringer knyttet til bilhold.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) hevder den jevne bilist likevel vil oppleve at bilhold blir billigere hvis forslaget til statsbudsjett for neste blir vedtatt. Årsaken er kutt i trafikkforsikringsavgiften og at det samlede avgiftstrykket dermed går ned, selv om drivstoff blir dyrere.

* Trafikkforsikringsavgiften for fossilbiler reduseres med 400 kroner i året.

* Drivstoffavgiftene for bensin og diesel økes med 15 øre literen.

* Økt krav om innblanding av biodiesel kan øke literprisen for diesel ytterligere til 27 øre.

For å komme i mål med klimasamarbeidet med EU må Norge kutte klimagassene med 16,5 millioner tonn i såkalt ikke-kvotepliktig sektor innen 2030. Regjeringen mener Norge vil overoppfylle forpliktelsene og kutte til sammen 17,3 millioner tonn med det samlede opplegget som kommer i budsjettforslaget fredag.

(©NTB)

Flere nyheter: