Menu
E39 Rogfast. Illustrasjon/Kart: Statens Vegvesen

Fire utbyggere kjemper om den siste store Rogfast-kontrakten

Fire utbyggere er aktuelle for den siste store kontrakten E02 fra Kvitsøy i Rogfast. Rogfast er en nasjonal satsing om fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Estimert åpningsår er 2033.

Av tomas | 01.09.2023 09:16:49

Rogfast: Fire utbyggere har søkt om å bli prekvalifisert til å bygge den siste store Rogfast-kontrakten, som vil knytte Stavanger til Kvitsøy med en undersjøisk tunnel. Det skriver Statens Vegvesen i en pressemelding fredag morgen.

De fire utbyggerne er:

Acciona Construcción, S.A fra Spania
Implenia Norge AS/ Stangeland Maskin
NCC Norge AS
Skanska Norge AS

Entreprise E02 er en toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter mot sør og nord fra Kvitsøy. Lengden er cirka 8,8 km med full innredning, tekniske bygg, pumpestasjoner og andre installasjoner.

Entreprisen omfatter også to ventilasjons sjakter og planfritt kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer. Det skal også bygges 1,6 kilometer veg i dagen, to broer og en stor fylling i sjø som skal bli til næringsareal.

Arbeidet omfatter også fullføring av innredning av Kvitsøytunnelen på 3,5 km som nå blir bygd av entreprisen som pågår på Kvitsøy.

E02 kontrakten fra Kvitsøy skal møte E03 kontrakten som bygges fra sør i Randaberg kommune utenfor Stavanger og skal møte E04 kontrakten som bygges fra nord i Bokn kommune.

Sveinung Brude i Statens vegvesen sier at de nå skal kvalitetssikre søknadene og rangere de kvalitativt opp mot hverandre.

Hvem som får kontrakten, vil bli offentliggjort i løpet av høsten 2023.

Om prosjektet
E39 Rogfast blir med sine 27 km, verdens lengste undersjøiske biltunnel for ordinær trafikk , og inngår i nasjonal satsing på fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim

Estimert åpningsår er 2033.

Flere nyheter: