Lokalt
Dyrevernalliansen svarer på oppdrettstall: – Oppdrettsnæringen må tåle hele sannheten

Dyrevernalliansen går i rette med Sjømat Norges beskrivelse av utviklingen i norsk havbruk. Organisasjonen mener næringen tegner et for positivt bilde av fiskevelferden og etterlyser sterkere tiltak for å redusere tap av oppdrettsfisk.
Havbruk: Reaksjonen kommer etter at Sjømat Norge nylig viste til lavere fiskedødelighet i årets første måneder og argumenterte mot innføring av en tapsavgift for oppdrettsnæringen.
Mener bare deler av bildet blir vist
I et innlegg skrevet av fagleder Susanna Lybæk og veterinær og talsperson Helle Haukvik i Dyrevernalliansen, hevdes det at tallene som er presentert ikke gir et fullstendig bilde av situasjonen.
De peker på at Sjømat Norge baserer sine konklusjoner på årets første måneder, en periode som tradisjonelt har lavere dødelighet enn resten av året.
Ifølge Dyrevernalliansen oppstår de største utfordringene ofte i andre halvår, når høyere sjøtemperaturer, sykdommer og avlusning setter fisken under større press.
Viser til høye tapstall
Organisasjonen mener det er misvisende å fokusere utelukkende på dødfisk når det totale tapet i oppdrett også omfatter fisk som av andre årsaker forsvinner ut av produksjonen.
– Flere enn én av fem fisk går fortsatt tapt i norsk oppdrett, skriver de.
Dyrevernalliansen mener derfor at næringen fortsatt står overfor betydelige utfordringer knyttet til fiskevelferd og dødelighet.
Vil innføre tapsavgift
Et sentralt punkt i kritikken er motstanden fra Sjømat Norge til regjeringens forslag om en tapsavgift.
Dyrevernalliansen mener avgiften vil gi oppdretterne sterkere økonomiske insentiver til å forebygge dårlig fiskevelferd og redusere dødeligheten.
Organisasjonen viser blant annet til Fiskehelserapporten 2025, som beskriver et rekordhøyt nivå av medikamentfrie avlusninger. Slike behandlinger trekkes frem som en viktig årsak til stress, redusert velferd og økt dødelighet hos oppdrettslaks.
– Må lønne seg å ta vare på fisken
Lybæk og Haukvik understreker at mange oppdrettere gjør en god jobb, men mener dagens regelverk ikke i tilstrekkelig grad belønner dem som lykkes med å holde dødeligheten lav.
De mener en tapsavgift vil bidra til å gjøre forebyggende arbeid mer lønnsomt og sikre bedre fiskevelferd.
– Hvis målet er bærekraftig vekst, må steg én være å sikre at flere fisk overlever, skriver de.
Innlegget er sendt til Radio Haugaland som et tilsvar til Sjømat Norges tidligere omtale av utviklingen i norsk havbruk.
