Menu
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Bruk elbilen til strømsparing

Du kan redusere kostnadene ved å bruke elbilens batteri. Lad bilen når strømmen er billigst og lever tilbake til huset når prisen er høy.

Av Egil M Solberg | 25.03.2023 08:49:39

Strømkrise: I Sørvest-Norge blir det en snittpris for strøm på 97 øre per kilowattime (kWh) med nettleie og avgifter lørdag. Maksprisen er på 1 krone og 19 øre per kWh.

Den laveste prisen i 05-tien var bare 3 øre per kWh inklusiv nettleie og avgifter.

Dersom man i tidsrommet mellom klokken 05 og 07 hadde ladet elbilen med tilstrekkelig strøm til å holde gjennom hele døgnet, ville mann bare betalt 3 øre uansett når på døgnet du brukte strømmen.

Strømforbruket for en husholdning i Norge var i gjennomsnitt ca 13 900 kWh for hele 2022, det vil si ca 1 160 kWh pr mnd, eller 38 kWh per dag.

For eksempel har en MG4 et batteri på 64 kWh, mens Volkswagen ID.5 har et batteri på 82 kWh. Størst batteri blant bilene i testen har Voyah Free, med 106 kWh. Det fremkommer av den siste NAF-testen.

Da har du nok strøm både til huset og småkjøring denne dagen, uten at du må lade elbil-batteriet på nytt.

Nå skal det sies at svingningene normalt er vesentlig mindre enn det vi opplever lørdag, men det er ikke uvanlig med store svingninger og svingninger er det det alltid.

Bidireksjonelle ladere

Elbiler belaster strømnettet, men kan også være en ressurs. Ved å ta i bruk bidireksjonelle ladere, som både kan lade batteriet og hente strøm ut av batteriet ved behov, kan kunden selge strøm tilbake til nettet, eller selv bruke denne strømmen om prisen er høy.

Teknologi som tillater dette har samlebegrepet Vehicle to Grid, eller V2G, og har vært i bruk i ulike testprosjekter i regi av EU i flere år.

Lyse energi i Stavanger er blant dem som bygger egen lader til slik bruk.

Flere nyheter: