KI-innhold skal merkes på Facebook og Instagram
Facebook og Instagram vil begynne å merke video, bilder og lyd som er laget eller endret med kunstig intelligens (KI).
Politikk: Det opplyser selskapet Meta, som eier begge de sosiale mediene. Endringen i reglene skal etter planen tre i kraft i mai.
Bakgrunnen er kritikk fra selskapets «oversight board», et internt organ som kommer med innspill til moderering av innhold.
Planen er at KI-generert innhold skal identifiseres ved hjelp av nye bransjestandarder som indikerer at innhold ikke er «ekte», og ved at brukere selv opplyser om at de legger ut KI-innhold.
– Denne teknologien utvikler seg raskt, konstaterer selskapet.
Senere i år er det presidentvalg i USA, og det er frykt for at KI-generert desinformasjon vil kunne påvirket valget.
Nicolas Gaudemet fra konsulentselskapet Onepoint er positiv til merkingen, men advarer om at det finnes programvare som kan lage KI-innhold uten noen type identifikasjon.
Tidligere i år ble Meta, Google og OpenAI enige om et nytt system der deres KI-verktøy skal utstyre innhold med usynlige «vannmerker».
Dagens Meta-regler forbyr videoer der noen sier noe de i virkeligheten ikke har sagt. Men Meta påpeker at det særlig i løpet av det siste året oftere har dukket opp KI-genererte bilder og lyd som framstår realistisk.
Etter regelendringen vil ikke Meta lenger automatisk fjerne videoer der noen sier noe de i virkeligheten ikke har sagt. I stedet vil videoene bli merket så det framgår at de er laget med kunstig intelligens.
(©NTB)