IT-leverandøren Nordlo møter erstatningskrav etter hackerangrep
De hadde gammel, upatchet og utdatert programvare på serverne sine og ble utsatt for et alvorlig datainnbrudd i april 2021. Nå går tre kunder til søksmål mot IT-bedriften.
Næringsliv: IT-bedriften Nordlo i Haugesund står overfor anklager om avtalebrudd og teknisk uforstand etter et alvorlig datainnbrudd i april 2021. Dette melder Teknisk Ukeblad.
Et løsepengevirusangrep rammet hele serverparken, og flere hundre virksomheter, inkludert kundene med data lagret på anlegget, ble berørt.
Tre kunder har gått sammen i et felles erstatningssøksmål mot IT-leverandøren, anklaget for grov uaktsomhet, skriver nettstedet.
Nordlo hevder at angrepet var en «force majeure»-hendelse utenfor deres kontroll og avviser brudd på kontrakten.
Blant saksøkerne var Norsk Medikal AS og A Utvik AS, som mistet tilgang til data i flere uker etter hendelsen.
Malermester Emberland AS, den tredje saksøkeren, påstår å ha opplevd permanent tap av kundedata.
Rettssaken, som starter 4. september, reiser prinsipielle spørsmål om ansvar etter cyberangrep med utpressingsvare. Det kan være første gang en norsk domstol behandler en slik sak, skriver avisa.