Test av Nødvarsel
Onsdag 14. juni klokken 12 testes Nødvarsel på mobil og Sivilforsvarets varslingsanlegg over hele Norge i en felles nasjonal varslingsprøve.
Mobiltest: Det er politiet som sender ut test av Nødvarsel på mobil onsdag i neste uke. Sivilforsvaret tester samtidig tyfonene med signalet «Viktig melding – søk informasjon».
Varslingsprøven den 14. juni gjøres over hele landet, rundt kl. 12.
Det betyr at mobiltelefoner i hele landet vil vibrere og spille av et høyt lydsignal, samtidig som tyfonene uler.
En så omfattende varslingsprøve vil høres godt, spesielt der mange mennesker er samlet og mange enheter vil spille av lyd samtidig.
Del derfor gjerne informasjon om varslingsprøven med dine nærmeste, slik at flest mulig er forberedt og vet at dette bare er en test.
Hvem får testen?
Testen går ut til alle nyere og oppdaterte mobiltelefoner og enheter som befinner seg i Norge og som er koblet på 4G/5G.
Husk å oppdatere telefonen din, slik at du har den nyeste programvaren fra operatøren din. Hvis du ikke har en oppdatert telefon de nyeste oppdateringene kan det hende du ikke mottar testen.
Dersom du ikke ønsker å motta testen, må du sette telefonen i flymodus eller skru den helt av i god tid før og etter kl. 12 den 14. juni. Lydløs, lav lyd, dempet varsling og liknende blir overstyrt.
Hvorfor tester vi?
Nødvarsel på mobil testes til hele befolkningen både for å gjøre befolkningen kjent med hvordan det oppleves å få et Nødvarsel og for å sikre at systemet fungerer som det skal.
I en reell situasjon inneholder et nødvarsel informasjon om hva som skjer, og hva du bør gjøre for å beskytte deg selv.
Tyfonene testes hvert halvår, den andre onsdagen i januar og den andre onsdagen i juni. Testing av tyfonene gjøres for å avdekke tekniske feil og for å gjøre befolkningen kjent med lyden og signalet.
Signalet som testes under varslingsprøvene heter «Viktig melding – søk informasjon» og består av tre serier med tuting med ett minutts opphold mellom seriene.
Hvis du hører dette signalet betyr det i praksis at du skal søke informasjon.
Informasjon om hva som skjer og hvordan du skal forholde deg blir gitt gjennom ulike media, for eksempel radio, tv, myndighetenes nettsider og sosiale medier.