Skal bruke milliarder på planlegging av Hordfast
Hordfast er ute av Nasjonal Transportplan, men det skal likevel brukes milliarder av kroner til planleggingen av prosjektet.
Hordfast: Hordfast-prosjektet, som har vært en kontroversiell del av Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036, er nå utelatt fra planen. Til tross for dette vil regjeringen fullføre den påbegynte planleggingen. Kostnadene har allerede nådd to milliarder kroner.
Avgjørelsen om å utelate Hordfast-prosjektet fra NTP-perioden har skapt bølger blant politikere, lokale myndigheter og innbyggere i Hordaland. Hordfast, som var planlagt å være en undersjøisk veiforbindelse mellom Bergen og Stord, var et av de mest ambisiøse infrastrukturprosjektene i Norge.
Til tross for at Hordfast ikke lenger er en del av den offisielle NTP-planen, har allerede betydelige ressurser blitt investert i prosjektet. Ifølge kilder har planleggingen av Hordfast allerede kostet to milliarder kroner. Regjeringen kunngjorde imidlertid at den vil fullføre den påbegynte planleggingen, til tross for at prosjektet nå er ute av den langsiktige transportplanen.
Beslutningen om å fortsette planleggingsarbeidet har møtt motstand fra flere hold, med noen kritikere som argumenterer for at de allerede brukte midlene kunne ha blitt investert i andre viktige infrastrukturprosjekter. Andre hevder at Hordfast er nødvendig for å bedre tilgjengeligheten og fremme økonomisk vekst i regionen.
Uansett synspunktene på beslutningen, står det klart at Hordfast-prosjektet fortsatt vil være et omdiskutert tema i den politiske debatten fremover. Samtidig vil det være spenning knyttet til hvordan de allerede brukte midlene vil bli forvaltet og hvordan planleggingsarbeidet vil fortsette i fravær av en sikker finansieringsplan.