Menu
LEDERSKIFTE: Camilla Schøyen overtok som daglig leder 1. oktober i fjor. Her sammen med ansvarlig redaktør Karen Hesseberg. FOTO: TV Haugaland

Schibsted trekker seg ut av TV Haugaland

Det ble store overskrifter for et drøyt år siden da Schibsted kjøpte seg inn i TV Haugaland. Nå har mediekonsernet allerede trukket seg ut av den lokale TV-kanalen igjen.

Av Egil M Solberg | 26.05.2023 13:10:30

Medier: TV Haugaland blir frittstående igjen, etter Schibsted trakk seg ut.

Bare halvannet år etter at konsernet kjøpte seg opp i TV Haugaland, selger de seg ut, melder Medier24.

Schibsted hadde 40 prosent av aksjene i lokaltv-kanalen.

– Satsingen sammen med Schibsted gjør oss nå i stand til å bygge videre på den unike formidlingen som TV Haugaland er gode på i dag, samt kunne tilby digitale produkter både for publikum og kunder, sa daglig leder Heine F. Birkeland i TV Haugaland i en pressemelding den gang.

Schibsted hadde fra før av et salgskontor i Haugesund, og er eier av Matkanalen.

– TV Haugaland har en sterk posisjon i hoder og hjerter på Haugalandet, og har gode forutsetninger for å lykkes også med en styrket digital satsing. Jeg er glad for at vi får mulighet til å være med å bidra i en slik satsing, sa Øyulf Hjertenes, direktør for Schibsted Kyst den gang.

Tøffe tider for TV-kanalen

Tidligere i år ble det kjent at digitalsatsingen måtte reduseres og omorganiseres. TV Haugaland ansatte i fjor høst en redaksjonell medarbeider som i første rekke skulle styrke nettavisen. Men han måtte de tidligere i år gi slipp på.

Camilla Schøyen overtok som daglig leder 1. oktober i fjor. Ifølge Brønnøysundregisteret er det ektemannen og eier Birkeland selv som nå er tilbake som daglig leder. Ifølge Haugesunds avis har Schøyen søkt på andre jobber.

TV Haugaland AS er for tiden også saksøkt av Ryfylkekokken AS med en sak i Haugaland og Sunnhordland tingrett. Dette dreier seg om penger de mener TV-kanalen skylder dem.

Birkeland overtok TV Haugaland i 2018, etter FK Haugesund. TV-selskapet var da i prinsippet konkurs. Birkeland har kjempet for å blåse liv i TV-kanalen og skape nye bærekraftige inntekter. Han har dratt med seg et stort akkumulert underskudd og gjeld som er krevende å håndtere i et stadig mer krevende annonsemarked.

Flere nyheter: