Menu
Etter et år med stigende renter og svekket kjøpekraft, er norske bankkunders misnøye større enn noen gang tidligere målt. Foto: Terje Pedersen / NTB

Norske bankkunder er langt fra fornøyde

Norske bankkunders misnøye med bankene er større enn noen gang tidligere målt. Det kommer fram i en ny bankmåling.

Av NTB | 18.09.2023 05:42:18

Økonomi og næringsliv: Etter ett år med stigende renter og svekket kjøpekraft er norske bankkunders misnøye større, skriver Dagens Næringsliv.

Undersøkelsen fra EPSI Norway viser at kundetilfredsheten i privatmarkedet har falt fra 69,5 av 100 mulige poeng i fjor, til 67,7 poeng i år. Det er det laveste nivået hittil målt sammen med resultatene for 2004, som var identiske.

Verst er skussmålene fra kundene av landets tre største banker: DNB (61,5 poeng), Nordea (64,4) og Danske Bank (57,7). Det er Bulder Bank som har de mest fornøyde kundene i årets måling, med 79,2 poeng.

Hver fjerde bankkunde oppgir nå at de vurderer å bytte bank det neste året. Det er høyt i et land der bankkundene historisk har pleid å være trofaste.

Årets resultater er basert på intervjuer med 6000 bedrifter og privatpersoner.

(©NTB)

Flere nyheter: