Menu
Julehandelen er særlig viktig for bransjer som kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker og elektronikk. Foto: Gorm Kallestad / NTB

NHO spår at vi julehandler for 130 milliarder

Black Week siste uka av november markerer startskuddet for årets julehandel, tror NHO. Nøye planlagt julehandel vil gjøre at det blir færre, men dyrere gaver.

Av NTB | 30.10.2023 12:02:32

Arbeidsliv: Nordmenn kommer til å bruke 23.688 kroner i snitt hver på mat, drikke og julegaver opplyser NHO Service og Handel (NHO SH) til NTB. Det er nesten like mye i november som i desember.

– Norske forbrukere kjenner renteøkninger og inflasjon på kroppen, og vi har i lang tid sett at de må prioritere hardere. Dette vil gi utslag også på årets julehandel, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Beregninger basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at jakten på gode tilbud og laveste pris har gjort at julehandelen drives fram fra november. NHO merker seg at de siste årene har fenomenet Black Friday utvidet til å bli både Black Week og Black Month, med kampanjer og lagertømming hos svært mange.

Volumet – mengden vi kjøper – vil likevel være mindre enn i fjor, men fordi for prisøkningen har vært så stor, spår bransjen en økning i julehandelen fra i fjor på 1,4 prosent. Utregningene er gjennomført basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

De prisbevisste forbrukere vil nok også la seg lokke av kampanjer.

– Deler av varehandelen har fortsatt store varelagre som skal tømmes, og det er mye kampanjeaktivitet, sier NHO SH.

Lavprisbutikkene vil vinne fram fordi forbrukerne vil se etter billigste mat- og drikkevarer, heller enn å kutte dem helt ut.

– Forbrukerne vil nok begynne julehandelen tidlig for å kunne planlegge godt og samtidig sikre seg gode tilbud. Derfor vil Black Week være ekstra viktig i år. For kundene, men også for handelen, forteller Vist.

Det er likevel et stykke igjen til netthandelen tar over markedet: NHO SH estimerer at nordmenn vil legge igjen 12,1 milliarder i norske nettbutikker i november og desember, som er 5 prosent mer enn i 2022

Næringsorganisasjonen sier det er tøffe tider for norske handelsaktører som tradisjonelt har julen som årets viktigste inntektsperiode. Julehandelen er særlig viktig for bransjer som kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker og elektronikk. Nå spås det at nordmenn vil handre mindre volum, samtidig som kostnadsvekst og renteøkning rammer butikkene.

Mange sliter med lav lønnsomhet.

– Fremover vil det stilles enda større krav til gode handleopplevelser og evne til å tilpasse seg kundenes ønsker. I tillegg er kostnadsfokus og fleksibilitet viktig for å være blant dem som lykkes, sier Vist.

De siste to årene har pandemien drevet fram en ganske sterk vekst i julehandelen. I år vil redusert kjøpekraft grunnet økte renter og inflasjon påvirke julehandelen negativt, mens et par andre elementer vil bidra til å trekke pengebruken den andre veien. For eksempel vil lavere strømpriser kunne gi en positiv effekt på shoppelysten. Samtidig har forbrukerne fortsatt oppsparte midler.

Netthandel og lavprisbutikker har gjennom flere måneder stått sterkere enn handelen i butikker generelt. Det er ofte på nett man kan finne fram til – og kjøpe – varene man er ute etter til gunstigst pris.

Dagligvare og netthandel vil stå for hele veksten i årets julehandel, mener NHO SH.

(©NTB)

Flere nyheter: