NFF fjerner Freia-produkter fra kioskene på Ullevaal – Toppfotball Kvinner pauser samarbeid
Norges Fotballforbund (NFF) stopper salget av Freias produkter i kioskene på Ullevaal stadion inntil videre.
Sport: Det får VG opplyst av NFFs kommunikasjonssjef Yngve Haavik. Freia er eid av Mondelez, som har fått kritikk for å ha fortsatt produksjonen i Russland mens krigen i Ukraina pågår.
Amerikanske Mondelez er et av selskapene ukrainske antikorrupsjonsmyndigheter mener at bidrar til inntekter i den russiske statskassen.
– Krigen i Ukraina opprører og bekymrer oss alle. NFF står bak Uefas beslutning om å suspendere alle russiske fotballklubber og landslag fra europeiske turneringer. Da må det også få konsekvenser for produkter som indirekte kan bidra til å finansiere den russiske krigføringen, sier Haavik til VG.
Fredag gikk også Toppfotball Kvinner ut med at interesseorganisasjonen pauser samarbeidet med Freia.
– Inntil Mondelez International har stengt ned sine fabrikker i Russland, ser ikke vi at vi kan fortsette samarbeidet med Freia. Begge parter forstår at denne situasjonen er veldig vanskelig. Vi har derfor blitt enige om å pause kampanjen inntil fabrikkene er stengt, sier daglig leder Hege Jørgensen.
Jørgensen forteller til NTB at dette er en egen avtale Freia har med Hegerberg og apparatet rundt henne. Den har ikke noe med Toppfotball Kvinners samarbeidsavtale å gjøre, og Jørgensen kjenner ikke til hva som skjer med reklamefilmene som vises på TV og nett.
Norges A-landslag for menn møter Skottland (17/6) og Kypros (20/6) i EM-kvalifiseringskamper.
Han forteller at NFF kommer til å ha konstruktiv dialog med Freia framover. Tidligere har flyselskapet SAS bestemt seg for å sette salget av Freia-produkter på vent.
Freia har sterke koblinger innad i kvinnelandslaget. Ada Hegerberg, Guro Pettersen og Lisa Naalsund har den siste tiden vært involvert i reklamer for sjokoladeprodusenten i opptakten til sommerens VM-sluttspill.
(©NTB)