Meglerbransjen reagerer kraftig på nye annonsepriser fra Finn
Finn endrer prismodellen for boligannonser slik at den dyreste boligpakken blir enda dyrere. – Fullstendig cowboy, sier daglig leder i Nordvik Bolig til DN.
Økonomi og næringsliv: Finn.no har varslet en stor endring i prisstrukturen for boligannonsering fra 1. januar.
Resultatet er et nytt, stort prishopp, sier daglig leder i Nordvik Bolig, Martin Kiligitto, til Dagens Næringsliv.
– En allerede grådig aktør har blitt enda grådigere. Finn.no har nå gått fullstendig cowboy. Dette er helt ville vesten, sier han til avisen.
Finn lanserte i 2022 en ny prismodell med tre annonsepakker for eiendom som ble kraftig kritisert.
Nå gjør Finn nye endringer som innebærer at den dyreste boligpakken blir dyrere, skriver E24. I tillegg går selskapet over til en «verdibasert» prismodell for boligannonser, i stedet for faste priser.
Det vil si at en bolig med lav verdi, får lavere pris, og motsatt for en bolig med høy verdi.
Finn skal lansere en priskalkulator der man kan beregne prisene på boligannonsene.
– Vi regner med at dette kommer til å oppleves ulikt fra kunde til kunde, sier Finn-direktør Jørgen Hellestveit til samme nettsted.
Sjef for meglerselskapet Privatmegleren, Grethe Meier, anslår at kjeden vil få en prisvekst på minst 22 prosent.
– Det mest uheldige ved dette er at det blir mer uforutsigbart for boligselgere. For oss virker modellen veldig uheldig, da det ikke er mulig å beregne hva prisøkningene vil bli for 2024 og 2025, sier hun til E24.
(©NTB)