Menu
Stridens kjerne i saken mellom Meta og Datatilsynet er det som heter atferdsbasert markedsføring, at Facebook og Instagram i fem år uten å opplyse brukerne har ulovlig samlet deres personopplysninger for å målrette annonser. Foto: AP / NTB

KrF stopper all annonsering på Facebook

KrF stopper all annonsering på Facebook etter at Oslo tingrett ga Datatilsynet medhold i å pålegge moderselskapet Meta dagbøter for ulovlig annonsering.

Av NTB | 06.09.2023 15:04:41

Politikk: – I år har vi brukt lite på å annonsere på Facebook, men som en konsekvens av kjennelsen fra Oslo tingrett, stopper vi i dag all annonsering på Facebook og ber alle lokallag gjøre det samme, sier Kristelig Folkepartis pressesjef Astrid-Therese Theisen til Vårt Land.

I starten av august fattet Datatilsynet vedtak om at Metas atferdsbaserte annonsering er i strid med norsk lov og påla selskapet dagbøter på 1 million kroner fra 14. august.

Meta hadde begjært en midlertidig forføyning mot Datatilsynets vedtak, som selskapet mente var ulovlig. Det ble ikke tatt til følge av Oslo tingrett onsdag.

NTB har forsøkt å innhente en kommentar fra Facebooks prosessfullmektig i saken, advokat Christian Reusch, uten hell.

Kjennelsen fra tingretten får også konsekvenser for kirkevalget. Åpen folkekirke meldte tidligere på dagen at de stopper all annonsering hos Meta.

– Åpen folkekirke ønsker å nå ut til velgere så valgdeltakelsen i Kirkevalget øker. Likevel mener vi det er uansvarlig å gjøre det via pengebruk på plattformer som både bryter norsk lov og som har en tvilsom rolle i demokratiet vårt, sier leder Gard Sandaker-Nielsen i en pressemelding.

(©NTB)

Flere nyheter: