Lokalt
Karmøy satser på plenroboter på fotballbanene

Karmøy kommune vil la plenroboter overta mer av gressklippingen på kommunale fotballbaner. Målet er lavere driftskostnader, mer effektiv ressursbruk og minst like gode spilleforhold som i dag.
Idrett: Karmøy kommune har allerede tatt i bruk plenroboter på fotballbanene på Kolnes og Ferkingstad. Nå vurderer kommunen om også de seks øvrige kommunale gressbanene kan klippes ved hjelp av robotteknologi.
Tiltaket er en del av kommunens arbeid med å effektivisere driften av grøntanlegg og idrettsanlegg.
Vil frigjøre ressurser
Kommunen har i dag åtte gressbaner som krever jevnlig klipping gjennom hele vekstsesongen.
Arbeidet tilsvarer én person i fast ukentlig drift gjennom store deler av året. Ved å la robotene ta over mye av klippingen håper kommunen å frigjøre tid og ressurser til andre oppgaver.
Kan gi bedre banekvalitet
Ifølge kommunen er det viktig at kvaliteten på banene ikke blir dårligere som følge av omleggingen.
Erfaringer så langt tyder på at robotklipperne kan gi jevnere gresslengde og bedre spilleforhold. Siden robotene klipper kontinuerlig, blir belastningen på gresset mindre og banene kan bli mer slitesterke.
Klubbene får medansvar
Robotene styres digitalt og kan programmeres til å klippe på bestemte tider.
Idrettslagene som bruker anleggene skal også få mulighet til å påvirke klippeplanene ved behov, slik at klippingen ikke kommer i konflikt med treninger eller kamper.
Klubbene vil i tillegg bidra med daglig tilsyn av utstyret.
GPS-overvåkes hele tiden
Alle plenrobotene er utstyrt med GPS-sporing.
Det gir kommunen oversikt over både plassering og drift, samtidig som det bidrar til økt sikkerhet og kontroll med utstyret.
Beholder reserveklipper
Selv om robotene skal ta over store deler av arbeidet, vil kommunen fortsatt ha tradisjonelle gressklippere tilgjengelig.
Dette skal sikre beredskap dersom det oppstår tekniske problemer eller behov for ekstra klipping i perioder med sterk vekst.
