Connect with us

NTB

Iran hevder å ha angrepet amerikanske baser – konflikten trappes opp igjen

Publisert

den

USAs president Donald Trump sendte hangarskipet USS Abraham Lincoln og tilhørende krigsskip til Arabiahavet i februar. Dette bildet er tatt i 2019. Arkivfoto: Mass Communication Specialist 3rd Class Zachary Pearson/U.S. Navy via AP, File / NTB

Iran hevder å ha angrepet amerikanske militærbaser i Kuwait og Bahrain med missiler og droner, etter nye amerikanske angrep mot iranske mål. Samtidig øker spenningen rundt Hormuzstredet, en av verdens viktigste skipsleder.

Utenriks: Konflikten mellom USA og Iran fortsetter å eskalere, til tross for våpenhvilen som ble inngått tidligere denne måneden. Begge parter anklager hverandre for å ha brutt avtalen.

Iran hevder å ha angrepet amerikanske baser

Ifølge Irans Revolusjonsgarde ble amerikanske militæranlegg i Kuwait og Bahrain angrepet med missiler og droner som svar på de siste amerikanske luftangrepene.

Kuwaits forsvar opplyste natt til søndag at landets luftvern var i aksjon for å avskjære innkommende angrep. I Bahrain ble luftvernsirener utløst, og innbyggerne ble bedt om å søke til nærmeste sikre oppholdssted.

USA gjennomførte nye luftangrep

Den amerikanske sentralkommandoen (CENTCOM) opplyser at amerikanske kampfly lørdag angrep iranske overvåkingssystemer, kommunikasjonsanlegg, luftvernstillinger, dronelagre og kapasitet for minelegging.

Annonse

Ifølge USA var angrepene et svar på fortsatt iransk aggresjon, blant annet et droneangrep og tidligere angrep mot kommersielle skip i Hormuzstredet.

Trump truer med nye militære tiltak

President Donald Trump hevder Iran har brutt våpenhvilen og advarer om at USA kan svare med ytterligere militære operasjoner dersom angrepene fortsetter.

Iran avviser anklagene og mener de amerikanske luftangrepene i seg selv er et brudd på våpenhvilen. Revolusjonsgarden varsler samtidig at de siste hendelsene vil føre til at alle diplomatiske prosesser stanses.

Økende uro i regionen

Samtidig fortsetter uroen flere steder i Midtøsten. Israels forsvar gjennomførte lørdag et droneangrep i det sørlige Libanon, dagen etter at landet gikk med på å trekke tilbake enkelte styrker fra området.

Utviklingen skaper ny usikkerhet rundt sikkerheten i Hormuzstredet, der en betydelig del av verdens olje- og gassforsyninger transporteres. Til tross for de siste angrepene opplyser amerikanske myndigheter at den kommersielle skipstrafikken gjennom stredet fortsatt er i drift.

Annonse
Live
Neste
Spilles
Forrige