Hvor mye bør bussen koste? Dette svarer partilederne
MDG vil ha månedskort til 499 kroner i hele landet, mens Høyre vil la lokalpolitikerne bestemme. Men ingen av partiene vil ha gratis buss i hele landet.
Politikk: I Stavanger er kollektivtransporten blitt gratis, og saken ble tema i valgkampens siste partilederdebatt fredag kveld – i nettopp Stavanger.
NTB har fulgt opp debatten og spurt alle partilederne om akkurat hva bussen bør koste.
– Jeg tror ikke det er en fasit over hele landet. Det nasjonale valgløftet vårt, er at prisene på månedskortet kuttes med minst 250 kroner. Det generelle prisnivået bør ned.
– I Oslo er for eksempel vårt forslag en sum på 499 kroner for månedskortet. Jeg tror det høres fornuftig ut.
– Det er opp til lokale politikere og fylkespolitikere å bestemme. I Oslo og Akershus foreslår våre politikere at barnebillettene skal bli betydelig billigere.
– Når det er andre som skal vedta det, så sier ikke jeg en pris.
– Det viktigste er å få ned månedskortprisen. Det bør være et tak for hva det kan koste. Egentlig bør vi ha en ordning som gjør at du kommer deg rundt i hele landet for 499 kroner for voksne i måneden, og billigere for barn.
– I hele landet. Det må vi ha som en nasjonal ordning, slik de har gjort i Tyskland. Det burde Norge ta seg råd til.
– Vi må styrke kollektivtilbudet og prisene må kraftig ned, men det trenger ikke bli gratis i hele landet.
– Det vil variere fra kommune til kommune, alt ettersom hvor mye penger man kan bruke på å subsidiere billettprisene.
Listhaug kaller gratistilbudet i Stavanger for valgflesk.
– Samtidig mener vi at det er feil bruk av penger å gi gratis buss når du ser at eldre ligger i sin egen urin eller avføring. Eller andre ikke får det tilbudet de fortjener.
– Mange steder er det nok litt for høye priser, og man kunne gjerne redusert det hvis man har muligheten til det. Men det er så forskjellig fra sted til sted.
– Helt avhengig av hvor og hvorfor. Når vi prøver null i Stavanger, så er det for å få kollektivtrafikken opp fra ganske lavt nivå. Her har de har store utfordringer med biltrafikk, kø, fremkommelighet. Så her er det et riktig valg. Men jeg har ikke ett svar på det for hele landet.
– Jeg synes kollektivtransport skal være rimelig. Men at det i mange kommuner koster noe for at kommunebudsjettet skal gå opp, det har jeg forståelse for.
– Det avhenger av om du skal reise. Fra Stavanger til Oslo for eksempel, eller om det skal være lokalt.
– Vi er for at prisene skal ned, men vi kan ikke gjøre det før vi har sikret muligheter for trygge veier, at ungene har trygge skoleveier, og at vi sikrer at det gjelder alle, og ikke bare i tettbygde strøk.
– Helst bør det være gratis, men det koster jo penger. Så det Rødt går til valg på er bedre og billigere kollektivtilbud.
– Når man har råd til det i kommunen, sånn som her i Stavanger, så er det fantastisk, og Rødt har vært med på å sikre det.
– Ja. Vi burde egentlig ha en prisgaranti på kollektivtransport. At det bestandig skal være billigere enn å reise med bil.
– Vi har sagt at ferjene skal være gratis noen steder og halv pris andre steder, og så er det lokalpolitikerne som bestemmer bussprisene.
– Fordi ferja er en del av veien, som en del kystsamfunn er helt avhengig av.
– Det skal bestemmes lokalt.
– Bussen bør være billig, sånn at folk bruker den. Og så er det også viktig at den går. Akkurat prisen, det vil variere fra sted til sted. Men der SV har makt, reduserer vi prisen.
Bergstø er veldig stolt av hva flertallet i Stavanger, som SV også er del av, har fått til.
– Vi ønsker lavest mulig pris, men hvilke modeller man lager for å få til det, det er opp til lokaldemokratiet å bestemme.
(©NTB)