Haugesunds Avis har mistet grepet om virkeligheten
Etter flere år med feilaktige negative fremstillinger av oss i Haugesunds Avis, må det være lov å stille spørsmål ved motivasjonen.
Kommentarsak: Et kreativt og populært radiokonsept ble plutselig til noe negativt. I mai måned lanserte vi sommerkonseptet DJ Solberg og Maja, hvor vi skrev sangtekster og laget musikk. Tilbakemeldingene var gode, så derfor fortsatte vi med dette. Lørdag 4. oktober ble musikken presentert gjennom dagen. Det redaksjonelle arbeidet resulterte i denne fremstillingen i Haugesunds avis.
KI er noe det viser seg å være sterke motforestillinger mot. Med de feilaktige fremstillingene ble vi satt opp som skyteskive for de sinne, redsel og hat på området.
Basert på radiospillingen spesielt denne ene dagen, blir fremstillingen i avisa at vi nærmest bare spiller KI-musikk hele året. Når vi forsøker å forklare at dette ikke er riktig og at fremstillingen er er en belasting, blir vi på nytt angrepet i avisa.
Å bevisst lage oppslag i den hensikt å skade en konkurrent, er straffbart.
Til og med bransjenettstedet Journalisten, som Haugesunds Avis selv siterer, uttaler at de har forståelse for at jeg reagerer på avisens formuleringer.
Det fremstår som om avisas journalister har mistet begrepet på virkeligheten og utnyttet den generelle frykten for KI i den hensikt å skade Radio Haugaland.
Falske anklager og konstruerte narrativer
I etterkant ble det fremsatt udokumenterte påstander av en anonym person i et for meg ukjent sosiale medier, om at vi skal ha «svindlet Tono» eller tjent penger på radiospilling av egne låter. Dette er fullstendig feil. Tono selv har bekreftet at slike påstander ikke har rot i virkeligheten.
Likevel valgte Haugesunds Avis å videreformidle og til dels legitimere denne typen falske anklager.
En uheldig utvikling
Når journalister og redaksjoner systematisk bygger saker på rykter, konstruerte narrativer og løsrevne sitater, mister publikum tilliten. Dette er ikke bare et problem for meg personlig, men et symptom på en uheldig utvikling i deler av pressen.
Et mønster som må tas på alvor
Denne saken føyer seg inn i et mønster der flere redaksjoner ser ut til å koordinere fremstillinger som skader enkeltpersoner og virksomheter.
Jeg har i denne forbindelse også opplevd at en NRK-journalist gjorde «skjult opptak», og deretter brukte klipp fra dette for å skape et inntrykk jeg aldri har samtykket til. Jeg sa tydelig nei til å delta programmet. Jeg sa nei på bakgrunn av den generelt opphetede diskusjonen rundt bruk av KI – noe jeg ikke ville bli skyteskive for.
Unnsett er redaksjonelt innhold som inkluderer musikk, ikke noe jeg skal måtte forsvare.
Nok en gang blir dette til kreative oppslag i Haugesunds avis
Det må være åpenbart for alle at avisa benytter alle muligheter til å skrive negativt om Radio Haugaland.
Som offer for alt dette blir jeg oppgitt. Spesielt når dette gjentar seg regelmessig over en periode på mer enn 20 år. Det spiller ingen rolle hva som er sannheten eller hva du gjør for å si fra.

FOTO: Nobelprisinstituttet.
Motivasjonen er klar. Klikk og oppmerksomhet rundt skandaløse fremstillinger selger. Det er ikke så viktig at det er sant eller at uskyldige rammes. Tvert imot, slikt oppkonstrueres for å skade opposisjon.
– Saker som skaper frykt, hat og sinne – har en større sannsynlighet for å gå viralt. Saker som er bygget på løgner sprer seg seks ganger raskere, sier nobelprisvinner Maria Ressa i 2021.
Feilinformasjon, desinformasjon, påvirkning og propaganda er en av de største utfordringene i vår digitale tidsalder, konstaterer Medietilsynet. Det som overrasker, er at dette også skjer i såkalte redaktørstyrte medier.
En redsel for KI
Såkalte Agenter i kunstig intelligent er integrert i mange verktøy i dag. Det gjelder også musikkproduksjonsutstyr.
Det er verken straffbart eller kritikkverdig å bruke KI-agenter. Faktisk er dette noe som nå benyttes i de fleste bransjer med positive effekt på produktivitet og kvalitet.
KI endrer samfunnet og mange vil miste jobben i årene fremover, men det får vi ikke gjort noe med. Vi lager bare underholdning på radio.
Vi har ikke tenkt noe over denne problemstillingen med KI. Vi ønsker bare å skape noe redaksjonelt kreativt, positivt og gøyalt. Å tillegge oss noe motiv i en annen retting blir urimelig.











